Fick denna bild av en kollega från Down Under som vet att jag har lite böjelser rörande Mini Moke.
Bilden fångade mitt intresse lite extra då jag inte kunde minnas att jag sett den tidigare.
Så det blev till att ta fram mina Moke böcker och blädra genom och visst fanns den med men inte mycket info men tillräckligt för att ge mig en öppning i googlandet 🙂
Så efter att ha googlat 12 timmars race Surfers Paradise Queensland plus Smith och Seton så börja det klarna.
Året var 1966 och bilen kördes av Charlie Smith i par med Bo Seton, i racet så tävlade man mot bland annat Ferrari 250LM Ford GT40 Porsche 904/6 Spyder AC Cobra och även en Volvo P1800 och lite kojor.
Detta var alltså ett sportvagns race, och Moken är kanske inte direkt en sportvagn så man undrar hur de kom på idéen att tävla med en just en Moke.
Men det skulle köras med en Moke och BMC Zetland tog på sig att bygga en Moke som skulle kunna kvala in som en sportvagn, reglerna krävde bland annat att bilen skulle ha dörrar vilket för just en Moke blir ett ovanligt stort problem.
Men BMC Zetland lyckades fixa till dörrar och en vackert strömlinjeformad vindruta så helt plötsligt hade man en riktig sportvagn som även uppfyllde regelverket och kvalade nu in som en ”Äkta” sportvagn.
Maskinellt så hade den en 1275 S maskin och även bromsar och andra delar fick den också från Cooper S.
Men sen var det här med namnet, den kunde ju inte anmälas som en Mini Moke då detta inte är en sportvagn så den fick helt sonika heta Morris Sport i anmälan.
Hur gick det då vi loppet?
Tyvärr så orkade Moken inte riktigt alla timmarna, så efter 12 timmar när Jackie Stewart korsa målinjen som vinnare i sin Ferrari 250 LM så hade han passerat start och mål 172 gånger mer än Morris Sporten lyckades med, men det sägs ju att viktigast är inte att vinna utan att delta och det gjorde de.
Så underbart fräckt!
Men tänk om dom hade placerat reservhjulet lite mer cw-mässigt, hur hade historien set ut då?
Mest troligt totalvinst!
Säkert 🙂 De var ju ändå ganska nära totalsegern 😉