Den uppmärksamme har kanske noterat att jag lagt till en rubrik under bilden här på bloggen ”Hitta tillverkningsdatum” jag kommer att fokusera på bilar och komponenter upp till 1969 då det är bilar tillverkade under de 10 första åren som ligger högst i pris och att det därför är viktigast att veta att det man betalar för även är det som det utges för att vara.
Vi börjar med generatorn, det är väldigt lätt att kolla, bilden nedan är tagen när generatorn sitter monterad så inget behöver demonteras bara notera siffrorna som står ovanför 12V se bild nedan
Men vad är då rätt datum för en specifik bil?
Tyvärr finns det inget exakt svar på detta, min bil där komponenterna är hämtade från lämnade fabriken 14/12 1967 så generator på denna är riktig färskvara, även startmotorn har samma datum så det indikerar att dessa komponenter bör ligga mycket nära i produktionsdag.
Men det viktigaste när man försöker fastställer en identitet är att komponenterna ligger i samma tidsrum som tillverkningsdag och årsmodell på bilen och inte att flertalet komponenter är tillverkade senare än bilen.
Var sitter datummärkningen på en bil med växelströmsgenerator?
Inga kojor mellan 59-69:års modell lämnade fabriken med växelströmsgenerator om det inte har slagits in Kc (polisbils kod) efter de 2-3 tecknen i motornumret mer info om motornummer HÄR
Är det då inte bättre med en växelströmsgenerator än en likströmsgenerator?
Det beror helt på vad man anser är viktigast, rent tekniskt så är en växelströmsgenerator självklart effektivare speciellt på lägre varv/stadstrafik men behövs den verkligen, hur många strömslukare finns på en 60-talskoja?
Jo halvljuset tar en del och vid mycket tomgångskörning så blir förbrukningen mer än generatorn orkar ladda, men man kan ju glömma slå på ljuset om man kör mycket korta sträcker eller sitter i köer.
Men inget är gratis, en växelströmsgenerator förbrukar 30% mer effekt än en likströmsgenerator och har man bara runt 30 hk så bör man vara rädd om de få man har.
Efter att fått påtryckningar att det ”nog” inte skall vara nylonlåsning på muttrarna till generatorn så har jag nu kollat vad som satt original på bilen och jag vet inte hur fel en låsbar UNF mutter är avgör själv 😉
*tystnaden är total*