Fick ett mail från en kille som berätta att han är i full gång med att renovera en Mini Moke MK I nedan ser du hans skönhet i väntan på demontering och renovering.
Den observante kanske ser att det inte är svenska plåtar på bilen, det stämmer bra det för bilen finns i Sydafrika men killen som renoverar den är svensk åtminstone och vem vet kanske tar han den med sig hem någon gång i framtiden 😉
Vidare så kan det nämnas att bilen inte bara finns i Sydafrika utan är även producerad i Afrika, som ni ser så skiljer sig motorn lite jämfört med de Engelskbyggda. Motorn är inte bara sammansatt i Afrika utan innehåller även ca:50% lokalt producerade delar, och ni undrar kanske varför vore det inte enklare att skicka ner kompletta motorer? Som oftast så handlar det om skatter, skatten på importerade delar baserades på vikt så alla tyngre delar försökte man producera lokalt. En annan skillnad på motorerna är att i dessa tidiga Afrika Mokar var motorn på 998cc mot de engelsbyggda på 850cc efter 998cc fick dem 1098cc och slutligen 1275cc.
Förtsättning följer………
Micke om jag är fel på det så får du rätta mig då jag gissar att dessa Mokar är ditt special område 😉
Låter spännande.
Finns många konstiga modeller som producerats i Afrika.
Ska bli kul att höra mer.
Finns ju några till Afrikamodeller av Moke men de producerades i Rhodesia/Zimbabwe, några har hittat över gränsen till SydAfrika och några till Sverige!.
Vart bor denna kille?
Han bor i Hermanus i Sydafrika
Hermanus, där kollar man på valar och där bodde en svensk kille som var involverad i exporten av JAS från Sverige. Själv kom jag aldrig dit när jag var i Kapstaden förra året, lite kort om tid…