Då har jag även testat att blästra förgasaren med bakpulver.
Efter att har tillverkat en blästerpistol enligt beskrivningen på Aircooled så var det med stora förväntningar som jag fatta blåsmunstycket och börja blåsa på med bakpulvret.
Man får nog säga att inledningsvis så blev det en aha upplevelse men sen börja problemen så smått. Problemen bestod främst i att det inte kom något pulver efter några sekunder men även att förbrukningen av pulver var ohållbar. Bakpulvrets konsistens gjorde att det sögs ett hål ner i pulvret så man var tvungen att hela tiden skaka behållaren med pulvret, och förbrukningen av pulver minskades genom att montera en restriktor på slangen som är nedstoppad i pulvret.
Före blästring
Efter blästring
Före blästring
Efter blästring.
Som ni alla ser så är detta med soda blaster det överlägset effektivaste sättet att återställa en förgasare till originalskick, men det är som sagt inte helt enkelt. Vidare vill jag tipsa om att använda munskydd och skyddsglasögon då det sved något jävulusiskt efteråt i ögonen, men det sägs ju att det som inte dödar härdar 😉
Innan rengöring
Efter rengöring
Summering, alla sätt är bra utom de dåliga. Men i detta fall så är maskindiskmedel det enklaste, billigaste och smidigaste och detta kan man med fördel börja med. Men vill man att det skall bli perfekt utan att förstöra den grå originalytan genom att polera upp aluminium så är det blästring som gäller.
Totalt användes 5 burkar bakpulver tot 850 gram.