Ja som med alla kriminella så återvänder man förr eller senare till brottsplatsen.
Det var just här på Sturup för 20 år sedan jag/vi satte punkt för racing karriären, efter stjärnsmällen på Anderstorp var bilen åter i ett stycke vilket tömt alla plånböcker och spargrisar men nu så skulle det rajsas som aldrig förr.
Men när bilen rullar in i depå med färgen bubblande på motorblocket så var det bara att inse att nu var det ett bra tillfälle att lägga av.
Men men detta var som sagt för 20 år sedan, nu var jag tillbaka som fullfjädrad läktarchaufför. En fundering jag hade när jag åkte dit var om man skulle träffa några kändisar från forntiden? Jag hinner inte mer än stiga in i depån så kommer Petri Laukanen fram och säger HALLÅ och vi snackar lite om de fornstora dagarna.
Vandrar runt i depån och kollar in bilarna, något som slår mig är att det är ganska glest med kojor jämfört med för 20 år sedan, vet inte exakt men gissar på ett 10 tal kojor, sen fanns det ungefär lika många dussinbilar som utfyllnad i form av BMW och annat skräp. Tydligen så tillämpa man även någon form av handikappsystem för dessa bilarna, de fick nämligen starta 30 sekunder före kojorna men efter några varv så var de upphunna igen eller om det var tvärt om 😉
Men var det då någon skillnad mot förr förutom BMW, Renault, Opel, VW o.s.v.?
Jo jag notera att några av kojorna lätt annorlunda, detta måste ju utforskas hur kan man ha fått denna sången i en A-motor?
När jag upptäcker anledningen så skär det i hjärtat man har helt sonika stoppat i en risbrännare under huven, saknar man all skamm i kroppen det är ju för fan ett helgerån.
Hur mycket hästar är det då i dessa bestar, det talas om 180 hästar men om detta skulle vara sant så misstänker jag att de flesta av dem var på bete idag för de blev frånåkta av 90-100 vältränade Engelska fullblods hästar.
För att få ner detta risbrännar packet så har man tydligen tvingats pensla på sträckolin på framskärmar och huv för snacka om överläpp undrar om detta förbättrar bilens viktfördelning 😉
Vad som mer slår mig när jag går runt och kollar är att det inte verkar vara så mycket Vilda Västern som förr, för alla verkar lydigt leka följa John på banan, men jag hinner inte mer än säga det innan en Clio och Opel pucklar på varandra så plåt och plastbitarna yr omkring. Båda känner sig efteråt lika påkörda och oskyldiga vilket man känner igen från förr HUR FAN KÖR DU?? SER DU INTE!!
Efter en timmes tid så rullar en grå koja sakta in i depån, jag går dit för att kolla och ser då att det är ytterligare en kändis, Hans Becker och hans polare de har just kört slut på kuggarna i växellådan eller slutväxeln, trist för de ledde just då totalt över både risbrännare och BMW bilar men de tar det med jämnmod och tröstar sig med vars en gravöl.
Sist jag träffa Hans så körde han moped då han inte fått körkort, tänk vad tiden går och det är en jäkla tur man inte själv åldras 😉
Bilder från tävlingen hittar ni HÄR och vill ni jämför hur det såg ut när vi hade fulla startfält så tittar ni HÄR