För mig var det okänt att Rolls-Royce experimenterade med en Wankelmotor, men stopp tänker ni Wankelmotorn uppfanns väl an Felix Wankel och han var ju Tysk?
Jo Wankelmotorns grundprincip får nog tillskrivas den gode Herr Wankel, men Rolls-Royce Wankelmotor är inte vilken Wankelmotor som helst utan en med två separata rotorer/skivor (men inte en dubbelskivig) och utan tändstift det vill säga det var en Diesel version.
Detta faktum att det är en Diesel Wankel gör att den måste räknas som en ny motortyp, för Otto och Dieselmotorn har ju samma grundprincip men är ändå två helt olika motortyper.
Och alla som följt bloggen en längre tid vet att Dieselmotorn också är en Engelsk konstruktion, läs mer HÄR
Det är en Wankel motor med två skivor, men det är som i en traditionell dubbelskivig Wankelmotor, i stället är det som två siames rotationsmotorer, en övre och en nedre som är sammanbyggt till en enhet där den nedre rotorn och förbränningskammaren är betydligt större.
Varför?
Detta beror på att motorn är en så kallad tvåstegsmotor där den nedre större rotorn fungerar som kompressor till den övre rotorn, vilket är den som faktiskt producerar kraft.
Denna motor fungerar som sådant att bränsle-luftblandningen först komprimeras i den nedre rotorn och utsläppet från den motorn (som skulle vara som avgasventilen i en konventionell rotor) skickar den komprimerade diesel / luftblandningen till insuget på den mindre övre rotorn där den komprimeras och självantänds som i en vanlig dieselmotor.
Kanske inte riktigt en 100% engelsk uppfinning men en förfining, fler uppfinningar hittar ni HÄR
Spännande. Undrar varför det inte slog igenom på bred front?
Skulle tro de flesta bil/motortillverkare har provat sig fram med förbättringar av andras konstruktioner, och misslyckats oftare än dom lyckats…
Dunford & Elliot provade på en sorts kompressormatad 2-takts motorcykel och det gick väl ett tag.. Dom slog rekord i något tolvtimmars lopp på 1920-talet bl.a.