Lättat väger mindre

Fortsätter på det historiska Alstad Racing temat 🙂 Har fått två bilder av ett NOS svänghjulskitt, kittet på bilden är ett EVO2 den sista och den lättaste varianten.

Tror priset var 400:- och det måste varit runt 1991 som detta kitt producerades, tror med bestämdhet att det idag betingar ett betydligt högre pris 😉

svänghjul   tryckplatta

Under mottot ”Lättat Väger Mindre” satsa vi på att göra bilen lättare när pengarna inte räckte till större motor, skelettdörrar där tjäna man många goa kg mins inte exakt men när vi var klara med dörren så vägde den typ en fjärdedel av den ursprungliga vikten.

Hålsågen användes också flitigt men när vi kom fram till att plåten bara vägde 1kg per mm och m² så var det bättre att skippa frukosten och gå en extra runda på toa innan tävling 😉

Sen hitta vi en formel (eller om vi själv räkna ut det en lördagskväll) som beskrev hur mycket ett kg beroende på rotationshastigheten motsvarade om man lätta roterande delar i motorn.

Så allt som kunde svarvas det svarvades ner t.ex. fördelaraxeln den är ju onödigt kraftig för de små påfrestningar den utsätts för så stjälken behöver inte vara tjockare än en ventilstjälk, även remskivan fick sig en ordentlig omgång men hur mycket vi än tog bort så var remskivan i plåt lättare så det fick bli en i plåt 😉

Samma med S-vipporna hur mycket de än lättades så vägde de mer än vanliga hederliga plåtvipporna, men man har ju läst att plåtvipporna är kass för de vrider sig och flexar, visst men det löser man lätt med en svetsfog uppe på vippan så att båda halvorna blir fixerade till varandra.

Efter denna behandling så kan man till och med pressa i offsetbussningar i plåtvippor så allt går om man bara vill.

Ja så mycket om så lite……..

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

11 svar på Lättat väger mindre

  1. Micke skriver:

    Funkade det?
    Vann ni någon gång?

  2. Ola skriver:

    Jag tror att jag har ett sådant svänghjul och tryckplatta kvar i samlingarna. Undrar bara var det ligger. Tror det kom genom någon bytesaffär. Höljt i dunker…..

  3. Ola skriver:

    Dunkel skulle det vara

  4. swemoke skriver:

    Du får gå på skattjakt, kan mycket väl handla om någon bytes affär med Herr Lagerbank han samla på sig en massa prylar till sitt kombiprojekt 😉

  5. Axel Lagerbank skriver:

    Lättat väger mindre …. Å kostar mer
    EVO3 sällsynt…… och hade blivit avsvarvat på baksidan, precis så mycket så att startkransen precis satt kvar …..
    Axel

  6. swemoke skriver:

    Tjenar Axel, tydligen gjordes du även en variant på ett gammalt 850 ”fjäder”svänghjul till en i Norra Skåne vilket jag inte hade något minne av.
    Skall försöka få fram en bild på det.

  7. Offline skriver:

    Aldrig sett Evo3 varianten.
    Det svänghjul Ola beskriver kan ha passerat här, då hans 1380 som väl gjorde studiebesök i en Jem sedermera hamnade här innan den motorn fick tjänst i en 4-timmarsbil.

  8. Offline skriver:

    Ju mer ja surfar desto mer väger jag?!!
    Det var bättre förr…

  9. Offline skriver:

    Lite!!! 😀

Kommentarer är stängda.