Så här såg det ut i mars 1968 när Polisen i West Midlands fick nya tjänstefordon i form av ett gäng Morris Cooper S.
I pressreleasen kan man läsa att de var specialutrustade med två-vägs radiokommunikation, blinkande STOPP-spade, blåljus och tryckluftshorn samt ett första hjälpen kitt.
Detta var ett stort steg mot en modern Polisbil, deras tidigare Morris Minor hade varken blåljus eller tryckluftstuta 😉
8 av bilarna sägs finnas kvar än idag eller åtminstone chassinumren 😉
SKÅL TA MAJ FAN
Fyra poliser och tolv bilar.. 🙂
Då borde det funnits en chans någon av dom startar när larmet gick 😀
Jo förresten: Orkade likströmsgeneratorn med sirenen m.m. eller var dom specade med växelströmmare? För du har väl alla data 😉
Bra fråga men jag har läst att det finns en speciell motorkod för polisfordon men exakt vad den innehåller får vi försöka ta reda på ; -)
Jag hitta motorbeteckningen för polisbilar det var självklar P 🙂
Men hittar endast en 1098cc A Austin ,, P police spec men troligen så sitter det inte en 1100 i en 1275 S 😉
Det står inget i pressreleasen om växelströmsgenerator den kom ju egentligen inte förrän 69 men man vet aldrig.
Men en likströmare räcker till mer än vad man kan tro, enda problemet är konstant halvljus och kökörning, men det kan man bota med en lite mindre remskiva på generatorn då laddar den mer än tillräckligt.
Att så många byter från likström till växelströmsgenerator beror nog mest på okunskap och grupptrycket från alla som tror sig veta att en likströmsgenerator är kass men oftast har de aldrig sett en eller än mindre haft en bil med en.
Men vill man ha mindre effekt till drivhjulen så kan man ju alltid montera en 55 amp växelströmsgenerator så blir man av med några hästar 😉