Dinky Toys och Mini Moke

Har under en tid samlat lite uppgifter omkring Dinky Toys och deras modeller av Mini Moke, tanken var att det skulle bli en artikel i en av våra klubbtidningar.
Men den har aldrig blivit så pass klar och komplett att jag tyckt att det platsar i en tryckt version, men samtidigt så tyckte jag det är lite synd att texten bara skulle finnas på min dator så nu när jag såg filen tänkte jag att den kunde fungera på bloggen som fredags litteratur 😉

Meccano Ltd som är moderbolaget för Dinky Toys startades i Liverpool 1908 av Frank Hornby företaget med samma namn Hornby är förövrigt också pappa till Scalextric.

Dinky Toys startade 1934 men modellbilsproduktionen kom igång redan till julen 1933 men då hette det inte Dinky Toys utan Modelled Miniatures och inte förrän i april 1934 så syntes namnet Dinky Toys för första gången, tillverkningen av Dinky Toys modellbilar höll på fram till 1979 då fabriken stängdes.

Att sammanfatta alla olika modeller som Dinky Toys har gjort är ett oöverskådligt projekt men det finns ett antal böcker som sammanställer detta bra så vill ni få en bredare bild över modellerna så rekommenderar jag boken Dinky Toys ISBN: 978-0-7643-3319-4

dinky_1   dinky_2

Men jag tänkte ge er en liten sammanställning av deras produktion av Mini Moke, modellen sägs vara i skala 1:43 73mm men är egentligen skala 1:42 men jag läste att andra modeller var i skala 1:44 så man kan väll sammanfatta detta med att man inte bör kalla dessa modellbilar för skalamodeller 😉

Mini Moke No. 342 (05/1966-1975)

IMG_2332
Färg: Militärgrön flera olika nyanser beroende på tillverkningsår, samt på slutet även i grön och blå metalliclack.

Denna modell var den första Mini Moke som Dinky släppte och var under hela sin produktionstid en av Dinkys absolut billigaste modellbilar vilket självklart påverkade försäljningen i positiv riktning och modellen blev an av de mest sålda.

Prisbild, alltid svårt med priser då det alltid är köparen som bestämmer det faktiska priset men min personliga uppskattning är från 20-50:- upp till 500-700:- men då skall det finnas med kartong och kapell samt den ofta saknade ratten kort och gått en ny modell i original förpackning.

Para Moke No. 601 (08/1966-1978)

para_moke
Färg: Militärgrön i lite olika nyanser beroende på tillverkningsåret.

Denna modell är en av Dinkys riktiga långkörare, under hela 12 år så producerades denna Mini Moke stående på en plattform med tillhörande 24” fallskärm och kast instruktioner.
Fallskärmen finns i två olika utförande/nyanser den tidiga brun/gröna och den senare ljus/mörk gröna.

IMG_2310

Det finns även två typer av boxar/förpackningar en traditionell pappkartong (brun fallskärm) och en modernare papp plattform med en genomskinlig plastkupol.

Prisbild, en vällekt bil med tillhörande plattform från 100:- upp mot 1000-1200:- för en komplett olekt bil i original förpackning.

Prisoner Moke No. 106 (1967-1970)

IMG_2313
Färg: Vit med bruna markeringar på pontonerna.

Denna modell har sitt ursprung från en populär Engelsk TV serie The Prisoner, i TV serien så hämta man upp Hotell gäster med tre vita Mini Moke, dessa bilar hade sittdynor och kapell i ett vit-brunt och orange randigt tyg och på huven fanns en Penny-Farthing och TAXI som nummerskylt.
Modellen skiljer sig förutom på den vita färgen att den har ett vitt och rödrandigt kapell samt även en vit täckkåpa över reservhjulet samt bruna pontoner och en liten vit plastantenn på höger framskärm.

Det sägs att den förväntade försäljningen för denna modell var större än den verkliga så de vita osålda Prisoner Mokarna som blev kvar hos Dinky när produktionen lades ner sprejades helt sonika om och blev gröna och såldes som standard No. 342.

Dessa ommålade modeller kan spåras genom att de alla har ett hål för antenn på höger framskärm, antennen fanns nämligen enbart på Prisoner Mokarna så har du antennhål på en grön så har den varit vit.

Prisbild, detta är den absolut mest eftertraktade modellen av Dinky Toys Mokar och således också den dyraste, ett fint ex. med retro kartong från 1000:- och i original kartong från 2000:- och uppåt.
Men tänk på att det är lätt att bli lurad eller skall vi säga vilseledas, alla de unika Prisoner delarna finns att köpa nya idag inklusive kartongen HÄR men de har oftast en annan vit nyans sen så finns det ytterligare en sak som skiljer mellan mina två original Prisoner mot kopian.
Originalet har INTE luckorna målade trots att bilden på kartongen visar en bil med målade luckor och den som gjort kopian har utgått från kartongen.

IMG_2319   IMG_2321

Jag har kollat runt lite på bilder på nätet och det finns både med målade och omålade luckor men mitt tips är att original modellerna INTE hade målade luckor.

Tiny´s Moke No. 350 (1970-1973)

350_Tiny's_Mini_Moke
Färg: Orange

Detta är den fjärde och sista modellen av Dinky Moke, denna modell har sitt ursprung i en Engelsk TV serie för barn The Enchanted House som handlade om en Giraff och hans vänner.
Om Giraffen verkligen körde Moke i TV serien har jag inte kunnat utröna men det får vi utgå från då den finns som modellbil 😉
Vad som är unikt med denna Moke, rutramen är o lackerad, ett speciellt vitt och gult kapell med hål för giraffens huvud, plus ett hål i sätet som håller giraffen på plats samt en helt unik fälg se faktaruta om hjul nedan.

IMG_2331

Lite ytterligare fakta om detaljer
Två olika kapell
De tidiga Dinky Mokarna hade ljusbrunt/beige kapell med två separata bakrutor.
De senare fick ett ljusgrått kapell med endast den övre bakrutan utskuren.

IMG_2325

Två olika gjutformar
Själva karossen har i princip fått vara oförändrad under hela livstiden (precis som originalet) men det finns ändå några små detaljer som avslöjar att man gjort en ny gjutform åtminstone en gång .

Fyra olika typer av hjul
Det användes under årens lopp fyra typer av fälgar/hjul, de tidiga Mokarna hade metallfälgar med lösa gummidäck s.k. Spun hubs eller Turned hubs.
Men granskar man dem så upptäcker man att det faktiskt finns två olika av de tidiga Spun hubs på bild 1 ser ni den mer påkostade lite större niten som ser ut som en kapsel, på bild två ser man den enklare och vanligare mindre niten.

hjul1   hjul2

Dessa hjul/nav ersattes senare av vad Dinky kalla Speedwheels som var helgjutna svarta billiga plast hjul.

hjul3

Sen finns det faktisk ytterligare en version, i samband med att Tiny´s Moken börja produceras så fick den en femekrad metallfälg, denna fälg var unik för denna modell men då mycket gjordes manuellt och man tog vad man hade så finns det även vanliga No:342 med samma fälg.

hjul4

En sak som man kan tycka är anmärkningsvärd är att Dinkys värsta konkurrent Corgi aldrig producerat någon Mini Moke, varför ja om detta tvistar de lärde än idag 😉

Ja detta var lite om Dinky och deras Mokar genom tiderna, vill absolut inte påskina att detta är den kompletta och sanna historien men det är åtminstone min syn på det hela 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

4 svar på Dinky Toys och Mini Moke

  1. Micke skriver:

    Oj….
    Imponerande!
    men jag förstår inte att du kan säga att det inte är så komplett att det går att publicera??.

    Tack för intressant blogginlägg!

    • swemoke skriver:

      Tack skoj att du gilla det 🙂
      Nja artikeln är för smal och nördig men ändå saknas det saker som t.ex. hur många ex. av respektive o.s.v.

      Tanken var att jag även skulle nämna lite om de vanliga koje modellerna, men jag kom aldrig vidare och så hade jag inget annat att lägga upp och det var trots allt fredag 😉

      Tack för att du delar den på Facebook ser att det kommer en del trafik därifrån och förhoppningsvis så stannar några av dem

  2. Offline skriver:

    Så lyckades han klämma in några galanta damer igen 🙂
    Tänk att dom målade dit träet på dörrarna för hand, ingen risk för arbetslöshet!
    Helt klart lärt mig en del nytt om dessa Mokar.

    • swemoke skriver:

      Självklart det var ju fredag 😉
      Jo vilket jobb att måla detta för hand och det handla om mer än en bil 😉
      Har du varit i Nusnäs rätt häftigt det också även om det inte är bilar…

Kommentarer är stängda.