Ni kanske minns att jag tidigare efterlyst en Lucas tvåstegsbrytare av den gamla lilla modellen.
Idag så skramla det till i lådan och kan ni gissa vad som fanns där när jag vittjade? Den som söker han finner 😉
Förvisso begagnad men med ett distinkt klick och även ohm mätaren bekräftar att den är ok.
Jag har gett upp sökande efter en NOS (finns kopior i gröna Lucas kartonger men brytaren har inget varken med Lucas eller Ö-riket att göra), sen finns det även massor av den kraftigare typen som är lite större på baksidan och har kontaktstiften på sidan men det är denna modellen 31828 som det skall vara och inget annat BASTA.
Men det går lite tyngre när det gäller batteri, har hittat rätt typ av batteri i bakelit på två olika hemsidor men när man försöker att beställa ett så finns det inte, en annan person som säljer veteran batteri kom tillbaka efter några dagar och informera mig att det batteriet jag söker inte har tillverkats på 27 år i bakelit utförande.
Tydligen så var det Trelleborgs gummifabrik som tillverkade de flesta bakelit ”baljorna” och när de la ner produktionen tidigt 70 tal, så skrotades gjutformarna ut och marknaden för platsbatterierna låg öppen. Sen har det kommet och gått några lycksökare men det har ofta varit problem med tätheten och läckage som följd.
Detta kändes ju onekligen lite nerslående så nu funderar jag på vilket som är det minst dåliga alternativet, tydligen skall finnas Kina kopior i plast men det känns inte som det minst dåliga alternativet.
Batteriet som Moken använder sig av är inget batteri som man normalt använde sig av till fordon utan hör mer hemma på traktorer och andra motorredskap, därför är utbudet läs efterfrågan inte så stor.
Mmen om ni söker ett vanligt lite större standardbatteri till en vanlig koja så är det betydligt lättare att hitta t.ex. HÄR
Fortsättning följer….
Just sån strömbrytare användes till soppapumpen då det kördes fyratimmars på Gelleråsen första gången. Kan undra var man lagt den nånstans…?
Förstod det som du behövde till 2-hastighets torkare, kanske du menade din har TVÅ torkare? Mickes har då en? Kan inget om såna här bilar 🙁
Nä jag har inte två hastigheter på torkaren men återgång som inte används se HÄR
Men det stämmer att jag har två torkare och Micke en, det är en av skillnaderna mellan MK1 och MK2 vidare så har han ingen torkarbrytare som jag då man slår av och på torkaren direkt på motorn.