Torkarna rör sig igen

När jag testade att koppla ström på bilen så kan man väll utan att överdriva säga att allt inte riktigt fungera så som jag förväntade mig 🙁

Bränslepumpen har jag tidigare nämnt och även blinkersen fram hade en minst sagt tveksam funktion men fixades till med hjälp av lite putsning och två diskreta jordkablar.

Men även torkarmotorn var död, när jag tidigare monterade instrumentpanelen så mätte jag på kontakten för att vara säker på att jag koppla rätt och att den verkligen fungerade.
Så då återstod torkarmotorn som förvisso var renoverad och provkörd men som så mycket annat så var det något år sedan.

Men innan jag demontera motorn så lossa jag kablarna och tog jag fram multimetern för att kolla spänningen och va fan det var strax under 6 volt!

Spänningsfall men denna gång inte på jorden utan spänningsmatningen (svårt att låta bli att skriva plusmatningen och minusmatningen känns fel)

Felsökningen sluta med att spänningen inte gick igenom kontakten, efter lite kontaktsprej så vakna den till liv igen men det rätta klickljudet saknas så den får nog anses förlorad.

Någon som har en Lucas tvåstegsbrytare med bra klick så hör gärna av er.

När jag koppla in sladdarna på torkarmotorn så surra motorn till i några sekunder sen var den åter död trots att spänning nu fanns 🙁

torkare

Efter studerande av kopplingsschemat så kom jag fram till att jorden självklart INTE skall sitta på jordstiftet utan på stift 2 som går direkt till motorn, jordstiftet skall lämnas tomt om man inte har återgång på torkarna vilket en lyxbil som Moken saknar.

Men jag kom på en funktion man kan använda denna lyxfunktion till, kopplar man jorden på jordstiftet så går torkarmotorn till sitt ändläget och då vet man att torkararmarna kommer 100 rätt 😉

Fler och fler bitar faller nu på plats i en för mig rasande fart, parallellt med jobbet i garaget så söker jag på nätet efter ”rätt” batteri har fått fram att det borde vara ett typ P310D vilket har dimensionerna L 240 x W 135 x H 204 och sen skall det vara ett gammaldags antimon/antimon batteri så även en likströmsgenerator orkar ladda upp det fullt och helst i svart backelit med inbakade cellförbindelser och sex separata lock o.s.v. 😉

Men mer om mitt batterival när jag hittat vad jag söker, sen skall jag även fixa till en röd jordkabel vilket är lite fräckt och annorlunda 🙂

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torkarna rör sig igen

  1. micke skriver:

    Jag följer ditt spänningsletande med spänning! 😉

  2. swemoke skriver:

    Då är vi två för det är rätt spännande att följa spänningen även för mig men nu tror jag att jag fått till allt utom förvärmningen till insug och förgasaren samt nummerplåtsbelysningen och ovanstående är inte inkopplat än så det är förlåtligt 😉

Kommentarer inaktiverade.