Bredaxlad

När jag leta efter resultatlistan från Sommarträffen Saxtorp vilka jag inte hitta, men jag hitta ett annat lite roligt papper som har en alldeles egen historia som jag tänkte förmedla.

Nitiska besiktningsmän har alltid funnit och en koja med Superfin trummor bak med 1″ breddning i kombination med alufälgar (GB i mitt fall) så blir spårvidden lite för mycket, max spårvidd bak är 1410mm (Cooper S) och min koja blev 1440mm med denna kombination 🙁

Vad gör man då?
Jo de flesta väljer nog att lägga på smalare besiktningsfälgar men det var inget som tilltala mig på den tiden det vore ju rent för lätt, en statlig monopol förrättning som det var då skall man självklart ifrågasätta och utmana och inte bara lägga sig platt för 😉

Jag lyckades jaga upp stationschefen på högvarv och när han slog som värst i sina pärmar så fråga jag om han inte även hade någon liten pärm med lite sunt förnuft då härskna han till ytterligare och slog igen pärmen så det small om det.

Jag kände då att det var dags att dra sig tillbaka lite men fråga ändå lite försynt vad som skulle krävas för att han skulle godkänna dessa blygsamma extra 30mm, han sken upp och mös lite överlägset och svara, vi behöver ”BARA” ett intyg från tillverkaren där de godkänner en breddning upp till 1440mm för den aktuella modellen så är det inga problem att besiktiga.

Att fixa ett intyg från Austin Rover för en bil som tillverkades 22 år innan insåg jag lika bra som han inte ens var lönt att tänka på, men som synes nedan så valde jag en annan väg 😉

trigon_kullager

Intyget finns även undertecknat och kan mailas om någon ev. skulle vilja pröva det även idag 😉

 

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

8 svar på Bredaxlad

  1. Micke skriver:

    Härlig historia.
    Jag kanske ska låna dokumentet och prova när jag ska in med Cooper nästa gång. Tror det är i maj den ska besiktigas….
    😉
    /

  2. Micke skriver:

    🙂
    Tack.

  3. Offline skriver:

    Invecklade formler.
    Vill se den besiktningsman/kvinna som med snabb blick kan säga den som undertecknat minsann räknat fel.
    Skulle tro du vann detta mål med bred marginal 🙂

    Idag är dom nog nöjda bara hjulen är innanför skärmkant/skärmbreddare.

    • swemoke skriver:

      Nä det blev bara en halv seger, han acceptera intyget att lagren var kraftigt överdimensionerade men detta betydde INTE att infästningarna var dimensionerade för att klara den högre belastningen.

      Men vi nådde en kompromisslösning, Cooper hade en tillåten breddning på 25mm denna tillåtna breddning fick jag utnyttja även på Cooper S:ens mått 1410mm så 1435mm kunde han godkänna.
      Men min bil var ju 1440mm så han såg sig som segrare då bilen fortfarande var 5mm för bredd vilket han lite syrligt konstaterade.

      Men jag kunde ju inte bara acceptera att han skulle få rätt så jag körde hem och någon dag senare så kom jag tillbaka och bilen var 1435mm och detta med samma trummor och fälgar de du 😉 Kan du gissa hur jag löste det?

  4. Offline skriver:

    Vinkelslip?
    Nä, du lutade hjulen med kedjespännaren 😉

    • swemoke skriver:

      Du tänker nästan rätt när du skriver kedjespännarna men de justerar man cambern med och eftersom de mäter på mitten på hjulen i höjd med axeltappen så ändras inget med cambern.

      Nä jag lossa infästningen till svingarmarna och la en bricka bakom de yttre infästningsbultarna och då fick jag Toe-Out på bakhjulen men de kommer inte åt att mäta på framkanten av däcken så de tvingas mäta baktill och då trollar en 1mm bricka lätt till 2.5mm varje sida då mätpunkten kommer så långt bak 😉

Kommentarer är stängda.