För några veckor sedan så lyckades jag komma över två små NOS original Lucas reflexer som satt original på Mini Moke och nu sitter de på bilen och har ersatt de stora anskrämliga E-märkta reflexerna.
Men som sagt så saknar de tyvärr E-märkning vilket det allmänt anses vara lag på i Sverige, men det finns nog ett litet kryphål för bilar upp till 1983 som jag tänker använda om de bråkar.
145 § Bakre reflexanordning skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/757/EEG (se 2 kap. 23 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3.
Bakre reflexanordning på bil av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provnings-anstalt (SP) före den den 1 januari 1967.
Och så här lyder 23 §
23 § Rådets direktiv 76/757/EEG av den 27 juli 1976 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om reflexan-ordningar för motorfordon och släpvagnar till dessa fordon (EGT L 262, 27.9.1976, s. 32-53, Celex 31976L0757).
Kommissionens direktiv 97/29/EG av den 11 juni 1997 om anpassning till teknisk utveckling av rådets direktiv 76/757/EEG angående reflexanordningar för motorfordon och släpvagnar till dessa fordon (EGT L 171, 30.6.1997, s. 11-24, Celex 31997L0029).
Satte på sådan små reflexer från Mokeklubben och regbesiktigade 2005. Har hunnit med att besiktiga några gånger efter och även stoppad av polisen någon gång. Ingen som sagt något hittills.
🙂
men du måste nog ha glödlampor och linser av rätt färg för bak/bromsljus resp blinkers….
😉
Nä då har de gjort rätt för kravet på E-märkning justerades av EU 1997.
Hoho, jo kanske men jag saknar ju den lilla extra jordkabeln mellan lamporna så jag kunde inte montera lampor och glas sen kom kylan tillbaka och jag har inte varit sugen på att gå ut i garaget 😉
På tal om regler och SBP, imorgon kommer en annan historia om hur det gick när jag skulle registreringsbesiktiga höjd motoreffekt och S bromsar 😉