Idag är det 25 år sedan

Idag är det 25 år sedan de sista Austin bilarna rullade ut från den gamla Morris fabriken South Works i Cowley.

En liten film från detta ögonblick finner ni nedan

För er som inte minns modellnamnen så är det Maestros och Montegos som syn på filmen.

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

17 svar på Idag är det 25 år sedan

  1. Ola skriver:

    Jag har en alldeles för liten grön montego T-shirt liggande någonstans. Kanske borde man leta upp den dagen till ära?

  2. Micke skriver:

    Skål för det!
    Från oss i Västergötland där det än i dag kan finnas bortglömda Mini Mokar i lador och uthus… Eller? 😉

  3. Offline skriver:

    Basmodellen av Maestro hade en 1,3 liters stötstångsmotor som väl egentligen var på 1275cc (vet det står en sprillans ny ostartad sån motor, tillverkad 1993).
    Förresten, denna snikversion hade markering på växelspaksknoppen för ”ekonomi-växel” vilket var 4:ans växel.
    Svagt minne ha hört denna växellåda hade tyskt ursprung, VW Golf eller nåt sånt?
    Säkert bara ett elakt rykte!

    • swemoke skriver:

      Helt ny ostartad 1,3 liters, låter spännande för visst var det en helt vanlig A seriemotor i bilen?
      Växellåda från en Golf på en A-seriemotor nu blir man ju helt tagen, hur gick detta till??

      • Offline skriver:

        Japp, en helt vanlig A-serie.
        Men många detaljer skiljer utanpå.
        Vet med säkerhet du varit där motorn finns.
        Är som skrevs väldigt osäker på detta med vxl-lådan.
        Men sett denna växelspaksknopp nämnas i tidningen Klassiker.

        • swemoke skriver:

          Ok då tror jag mig veta var den finns men hur fan snubblar man över en ny motor till en bil som inte sålts i Sverige ?

          • Offline skriver:

            Man går och klipper sig som en biltokig frisör!
            Helt logiskt eller hur? 😀
            Fick av denna tips om en motor som var lik kojans.
            Det fanns flera andra sprillans nya motorer av andra märken typ Toyota, Mitsubisquit.
            Historien var att någon för mig okänd person hade kläckt iden att sälja Lada Niva till Brasilien, men den motorn klarade inte det landets bränsle. Nånting i stil med E85, nä ren etanol?
            Så därför köptes det in motorer av olika fabrikat.
            Av detta projekt blev det i slutändan intet.
            Tror den oreggade Nivan också var till salu.
            Men detta var som sagt sådär en 15 år sen.

  4. swemoke skriver:

    Micke pris på renoveringsobjekt.
    Extremt svårt men ett tomt skal men komplett som inte är helt bortom räddning i Sverige bör man få minst 25.000:- och en helt komplett bil men avställd och obesiktigad o.s.v. från 50.000:- och uppåt.

    Skall jag lägga ut Gula faran 😉

    • Micke skriver:

      Oj.
      Nja, gula faran har ju ett oklart ägarskap… Min, men om sonen sätter fart på den så kanske den blir hans.. Tror jag det är sagt i ett svagt ögonblick…

  5. swemoke skriver:

    Spännande story och självklart slog du till, riktigt fynd och kanske den ända Maestro motorn i landet 😉

Kommentarer är stängda.