Mini GTS har aldrig varit någon vanlig bil på våra breddgrader vilket gör den lite extra spännande.
Ni tänker kanske en ”vanlig” GT med ett extra strips på huven, men då kan jag säga fel fel 😉
Men detta är mycket riktigt en GT i grunden men med en äkta S-spis under huven.
(äkta med sydafrikanska ögon sett, motorerna man använde i sydafrika var lite annorlunda än de från England)
Jag hittar inte så mycket detaljerad information om bilen mer än att alla GTS mini tillverkades i Sydafrika.
Den vanliga engelsk byggda GT var inte mycket att skriva hem om när det gällde effekt med sin standar Allegro motor.
Så det blev aldrig någon riktig efterträdare till Cooper S, men hos British Leyland i Abingdon tog man fram ett S-kitt till GT:n och då kom också effekten och den europeiska varianten av Mini GTS var född.
Men originalet av GTS kommer från Sydafrika, men med en lite gardering för vad Australiensarna hitta på då de använde sig av samma strips på motorhuven men vad jag kan få fram så hade alla GT detta och modellbeteckningen GTS användes inte .
Vad det satt för motor i Australiens byggda GT, jo det satt S motorer även i dessa så specen på den Afrikanska GTS och en Australiensk GT är nog tämligen identiska nedanstående gäller GT byggda i Australien.
Prefix 1: 9F/Xe/Y – This prefix is as per the MK2 Cooper S, and was applied to very early GTs in 1971. The prefix will be followed by a 6-digit unique engine number in the range of 56300 – 56500. These engines are to Cooper S specification and included removable tappet covers on the rear of the engine block.
Prefix 2: 1200 – This prefix was applied to the vast majority of Clubman GTs, and has been sighted on cars as early as August 1971. During October 1971, these 1200 prefixed motors are believed to have become the exclusive engine fitted to all GTs through to late 1972. Other than the change in prefix, these engines were identical to the 9FXEY Cooper S engines.
Tack till Herr Offline som tipsa om dokumenten från Abingdon.
Har ni någon mer info om modellen så hör gärna av er så kanske det kan bli lite mer info om modellen.
Avslutar med lite kuriosa, det fanns faktiskt GTS kojor även i Sverige och det togs fram speciella emblem för dessa bilar.
För er som gjort lumpen känner kanske igen storleken på brickan så jag misstänker att det var någon med gröna kläder som var inblandad 🙂
Passat bra vid sidan om Moke’n!
Platta i nosen båda två 😀
Men hur var det med Authi?
Fanns dom som 1275 GT?
Eller rentav GTS?
Nånting speciellt med dom var det, förutom drivknutarna 😉
Nu har jag kollat, nej Authi tillverkade inga GT vad jag kan få fram, men däremot en Morris Mini 1275-C.
Något speciellt med dessa bilar, ja massor spansktillverkade SU förgasare och spansktillverkade Lucas komponenter och en annorlunda instrumentbräda plus mycket annat.
Drivaxlarna är väll förvillande lika S axlar med stålkryss, men vet du anledningen till detta?
Här är en mycket informativ länk till australienska MINI GT http://classicregister.com/id-guides/how-identify-1971-1973-leyland-mini-clubman-gt
Har för någon (flera/alla?) Authi hade knutkors även i änden mot hjulet.
Kan dom ha gjort en Clubman med rundnos?
Nåt sånt märkligt udda var det, nog?!
Lite osäker.. som alltid!