Teknikhörnan 1

Ny rubrik på bloggen och orsak, omgivningen trakasserar en för att man envist står emot fördommar och försvarar genuin engelsk bilteknik och NEJ Lucas uppfann INTE mörkret det hade redan Bosch uppfunnet och man envisade sig med att hålla kvar vid 6 volts elsystem ända in på slutet av 60 taletet. När såg ni senast en engelsk bil med 6 voltsystem, tror det var när man fortfarande använde sig av minusjord på ön.

Med 6 volt så ber man om spänningsfall det behöver man inte heta Joseph Lucas för att förstå, men Robert Bosch hade inte pluggat ohms lag utan håll fast vid 6 volt.

I en VW bubbla upp till och med 1967 var mörkret aldrig långt borta, gick man fram och titta rakt in i strålkastarna så kunde man se att de var tända men luxtalet på ett värmeljus från IKEA överstiget med råge vad strålkastaren lyckas prestera.

Men så var det här med plusjord och som föranlett detta första inlägg under rubriken Teknikhörnan.

Många frågar sig varför skall man behålla plusjord och inte konvertera till minusjord det finns ju bara nackdelar med plusjord man kan t.ex. inte montera en radio i bilen.

Faktum är att man använde sig av minusjord även på engelska bilar upp till mitten på 30-talet när man insåg fördelarna med plusjord.

Men vi börjat med att ta död på myten att man inte kan montera en modern radio och ladda mobilen i en bil med plusjord mer om detta HÄR men vill man inte kan man inte.

Sen vad är rätt och vad är fel, vetenskaplig fakta är att elektronerna vandrar från minus polen till pluspolen vilket betyder att pluspolen blir den naturliga jordpunkten.

Men finns det då fler faktorer som talar till plusjordens fördel?

  • Det har konstaterat att det faktum att med plusjord tändstiftets mitt elektrod görs negativ resulterar i bättre gnista och längre livslängd på tändstift och kablar, det finns således inget behov av högeffektspolar (som egentligen bara är en 9 voltsspole som man ger 12 volt i startögonblicket) på bilar med plusjord.
  • Minder risk för oxiderade batterikabelskor, oxidation på batterierna förekommer oftare på fordon med minusjord.

Kanske inte helt vetenskapligt vederlagt men för att ni inte skall tro att jag bara har spekulerat framför en spegel med en flaska whiskey så röjer jag även en av mina källor.

Källa: The Modern Motor Engineer

NEGATIVE EARTH SYSTEM
With the insulated return system the orthodox arrangement was to earth the negative pole of the supply, and this became known as the single pole negative earth system, which was used For vehicle work for several years – on British vehicles up to about 1936.

POSITIVE EARTH SYSTEM
It was then found that certain specific advantages were obtained by earthing the positive pole of the battery instead of the negative. Thus we had the introduction of the positive earth system, which is almost universally used to-day, except for those specialised vehicles previously mentioned.

One of the main advantages gained by earthing the positive side of the supply is that the polarity of the spark plug central electrode is made negative, which results in improved spark plug performance and longer service life of the spark plugs and the HT cables.

At the battery itself the formation of electrolytic sulphation at the positive lug is reduced, and also the marked tendency to electrical leakage from the cells to earth, the result of the presence of excessive humidity.

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

6 svar på Teknikhörnan 1

  1. Offline skriver:

    Vem som står bakom alla svarta hål i rymden är väl allom bekant? Robert Bosch.
    Men nu en fråga: Växelströmsgenerator och plusjord, har det funnits på någon bil?
    Vet det satt växelströmmare på några BMC Works kojor, men var det då minusjord tro?
    Mycke lampor hade dom så..?

    • swemoke skriver:

      Jo det har det faktiskt Aston Martin använde en Lucas 11AC generator och den hade plusjord upp till 1971 men jag vet ingen annan bil Rolls och Bentley gick i från plusjord långt tidigare.

      • Offline skriver:

        Intressant! Alltid fått höra växelström bara fungerar med minusjord. Man ska bevisligen inte tro på det man hör 😀
        Som t.ex. att Bosch är det bästa som finns.

        • swemoke skriver:

          Jag har också alltid haft den uppfattningen men tydligen så fanns det växelströms generatorer för plusjord men det måste varit en helt annan diodbrygga. Kolla lite på Google och hitta bara 11AC med dekal för minusjord så det är nog huffsat ovanligt.

  2. Micke skriver:

    Verkar vara ett modernt uppslagsverk du har fått tag på….

Kommentarer är stängda.