Vi tar nästa komponent som även den normalt sitter i motorrummet på en vanlig koja, men på en Moke sitter den in mot kupén och då på höger sida.
Även torkarmotorn har en tydlig märkning 7 67 vilket står för juli 1967.
Fick en fråga om jag verkligen var 100% säker på att det är månad och inte vecka, vilket det står i en del böcker samt på nätet.
Helt säker har jag lärt mig att man aldrig skall vara 😉 men vad jag har fått fram så gäller månad (åtminstone på merparten av komponenterna) upp till och med december (12) 1968, men från 01/1969 gick man mycket riktigt över till veckonummer (med undantag av rutorna där det anges 1-4 kvartalet).
Men oavsett vecka, månad eller kvartal så ger det en bra bild om bilens verkliga ålder stämmer med bilens uppgivna årsmodell, och det är liksom det som är hela tanken bakom denna serie av inlägg att man själv enkelt skall kunna kolla upp sin bil eller bilen man funderar på att köpa om den är orörd eller inte.
Sen tycker jag själv att det kanske inte är need to know men åtminstone nice to know hur och var man kan kontrollera åldern på olika komponenter, men ok alla vill kanske inte veta och då är det säkrast att låta bli att titta efter 😉
Fler tips om var ni finner datummärkning finns HÄR.
Nog det enda som är ”matching numbers” på min Mk1.
På ”modernare” kojor (läs nittiotal) så var det stämplat dag/månad/årtal på ett ställe.
Stämplat som med stämpeldyna… men det gick visst bort med avfettning 🙁
Nja rutorna var också rätt så karossen stämmer nog med papperna
Solskydden stämmer också in på årtalet 😉
Nog bara motorn och ”polisgeneratorn” som avviker.
Polisgenerator!! Nä men en effektslukande växelströmsgenerator, vad har du för datum?
6-1-2016 :p