Ni får vänta lite på del två av Historien om Leyland, men tänkte bjuda på ett smakprov av historien om Leyland genom att lyfta fram en för många okänd bilmodell.
Leyland P76 var den första personbilen som fick bära Leyland namnet sen 1923 då Leyland Eight lades ner, anledningen att inte så många känner till modellen är nog att den aldrig såldes utanför Australien, det är också i Australien bilen är framtagen och tillverkades i Enfield där även en lite mindre öppen variant av kojan tillverkades 😉
Totalt 18000 bilar tillverkades mellan 1973-1975.
Bilen fanns i två motoralternativ en rak sexa på 2,6 liter (BMC:s E serie motor) med hissnande 121 hk eller den berömda Rover V8:an som egentligen inte är en Rover motor utan motorn kommer ursprungligen från Buick men Rover köpte rätten till den beslöt sig för att gjuta blocket i aluminium.
P76 hade också en del nytänkande som McPherson fjäderben fram
Stelbakaxel mot tidigare De Dion axel.
Det planerades även en kupévariant av P76, Force 7 coupé och det byggdes totalt 10 stycken kupéer men då fyrdörrars varianten sålde så dåligt att man valde att lägga ner hela P76 projektet och då även kupén.
Men var allt jobbet och investeringar bortkastade?
Nej några av bilarna gick till BMC/Leyland i England och där stal eller rädda man så mycket man kunde av de investeringar man gjort i P76 och tittar man lite djupare på fakta bladet och jämför med motsvarande siffror för Rover SD1 som blev årets-bil 1977 och som var i produktion under 11år mellan 1976 och 1987 så fick man nog räddat en del av den investering man gjorde i Australien.
P76
McPherson fjäderben fram
Stelbakaxel
Spårvidd fram 1508 59.4in
Spårvidd bak 1513 59.6in
Axelavstånd 111in
Rover SD1
McPherson fjäderben fram
Stelbakaxel
Spårvidd fram 59in
Spårvidd bak 59in
Axelavstånd 111in
Med andra ord, samma bil men i en lite mer Europa anpassad kostym 😉
Håll med visst är Leylands historia intressant 😉
SKÅL TA MAJ FAN!!
Åh va grann! Märkligt den inte blev succe……..
”en lite mindre öppen” måste va australienska varianten av 1275GT med soltak då?
Visst är den snygg eller åtminstone annorlunda ; -)
Du får en gissning till på den öppna modellen 😉