Igår så var jag och hämtade hem mitt nya projekt i form av ett näst intill komplett automat paket.
Tyvärr så hade ”någon” varit i norpat delar av diffen då drivknutarna tydligen påstås vara förvillande lika Cooper S stålknutar, men jag är inte lika säker för på de bilder jag har hittat på nätet så är det mer likt vanliga CV joints som sitter på alla lite nyare kojor.
Men då jag inte är helt säker på årsmodellen på motorn än, så låter jag detta vara öppet då det ev. skulle kunna stämma att det suttit S-knutar på den, för varför har man annars tagit sig tid att demontera dem.
Men svart ventilkåpa med Leyland märke talar för att den inte är speciellt tidig men självklart måste detta utredas.
Men vad skall jag då med en automat maskin, ja för att citera en arbetskamrat ”Du en sådan har jag aldrig haft” och i detta fall stämmer detta perfekt då detta just är ända anledningen 😉
För just automatkojor är och har alltid varit en vit fläck på min koje repertoar, har aldrig kommet i kontakt med dem och än mindre skruvat med dem.
Just på grund av detta så har jag de senaste åren blivit allt mer nyfiken på vad exakt som skiljer mellan motorerna på en manuell respektive en motor för automat, novis som jag var så trodde jag i min enfald att det var samma motor och att man bara bultat på ett annat svänghjul/medbringareplåt men se så enkelt var det inte 😉
En snabb titt på bilden ovan till vänster så ser man att oljefiltret är helt annorlunda både gällande utseende och placering men det fästet för ett standard oljefilter finns och är enbart pluggat med en bricka så det är bara att bulta på om man konverterar till manuell.
Men på bilden nedan ser man att oljestickan är flyttad till svänghjulskåpan, ja vadå tänker ni det löser sig ju när man monterar en svänghjulskåpa för manuell växellåda.
Rätt men det finns inget hål borrat på där oljestickan normalt är placerad, gjutningen/avsatsen finns där så det går nog att borra men det blir inte helt lätt.
Men vad gör då denna automatlåda så intressant, jo betänk att lådan är fyrstegs och introducerades redan 1965 (kojan), vilket innebär att man måste börjat skissa på den tidigt tidigt 60-tal eller kanske slutet på 50-talet.
Jänkarna som är alltid har varit erkänt duktiga på automatlådor med GM i spetsen höll kvar med tvåstegs lådor ända in på 70-talet, men BMC slog till med en fyrstegs låda direkt till sin billigaste modell snacka om teknik övertag 😉
Så detta är den egentliga orsaken till mitt intresse, hur har man löst detta och självklart hur fungerar den?
Det är dessa frågor som jag är nyfiken på och vill förkovra mig i, jag vill bara inte tro att det är samma grundkonstruktion som i dagens automatlådor.
Den känns för kort för att man skulle lyckas få till fyra växlar med tillhörande regulator o.s.v. för man kan knappast ha fuskat med elektronik utan allt måste har varit mekanik och hydraulik som styrs av typ en centrifugalregulator kryddat med lite vakuum, men detta hoppas jag kunna bringa klarhet i längre fram och självklart så skall jag dela med mig av mina upptäckter och funderingar.
Men först skall alla olikheterna dokumenteras…….
Kul. 🙂
Minns när vi en gång blåste runt fyra killar i en automat 850, det var mycket intressant. Det mest intressanta var hur lådan växlade upp och ner i registret hela tiden under konstant fullgas på grusvägar och bredsladd…… kan absolut tänka mig en automat igen
Avundas dig lite, skulle gärna vilja testat en automatkoja och känna hur den växlar och i övrigt är att köra på din beskrivning låter det spännande 😉
MiniMania siten har en rätt bra sida där man kan söka på motornummer.
Fanns väl även 998 automat? Och 1098?
Definitivt koja 1275 med det. Kanske knutarna av cv typ fanns på dom?
Läst om någon som trimmat 1275:a med automat och lådan protesterade inte, kanske inte var fullrace men minns den som rätt vass.
Först gången jag såg detta ex fanns ”S’ knutarna” där, men dom hamnade väl på ännu en ”äkta” S’ i historisk racing.
Jag använder denna sidan http://www.guess-works.com/Tech/engine.htm den funkar oftast.
Har inte kommet så långt i mina studier än men 850 1275 definitivt.
Om du läser min identifieringstråd så har jag också kommet fram till att den haft S-knutar 😉
En till? http://www.blocket.se/kronoberg/Austin_mini_motor_med_automatlada_61725985.htm?ca=23_7&w=3
Nä tror inte jag behöver fler men kanske ett mail med några frågor då den ser äldre ut än den jag har.
Twini Moke AUTOMATIC!
Det vore väl något?
Du kan bli först!
Först i världen låter lockande men med tanke på den takt jag håller så är jag för gammal 😉