Hur de svenska jubileumskojorna kom till

I det senaste numret tidningen Klassiker så nämnde man lite i förbifarten att Sverige var första land med en jubileumsmodell av hundkojan och då jag tycker att dessa bilar är värda lite mer uppmärksamhet så kommer här några rader om hur och varför denna modell kom till.

057

Början på 70-talet var en tung period för bilbranschen med energikris och bensin ransonering och detta hämmade all typ av försäljning och framtidstro men bilbranschen drabbades självklart extra hårt.

Men för Leylands del så var det inte bara energikrisen utan även det ständiga strejkandet hos statliga Leyland där man strejkade för minsta småsak och hade man inget att strejka för, så sympatistrejka man med gruvarbetarna.

Detta resulterade i att man kom efter med leveranser och skickade gamla lagerbilar trots att de inte var i rätt färg eller hade den utrustning som kunden beställt.

Detta tillsammans med den kris som vi befann oss i gjorde att försäljningen hos Leyland i Sverige haft en kraftig nergång.

Visserligen så skulle man kanske även kunna skylla lite på Leylands modellprogram det fanns ju inte direkt några kioskvältare i modellprogrammet men tittar man på konkurrenterna så var man ju onekligen i gått sällskap 😉

Volvo presenterade sin nya 240 modell men den karakteristiska och sällsynt linjesköna äljaflabben eller ljugarbänken och året efter så kom Volvo 66 och 340 så folk brydde sig onekligen inte speciellt mycket om hur bilen såg ut, utan det var tydligen helt andra saker som styrde bilvalet 😉

Men nu skulle det ju handla om Jubileumskojorna, så mitt i denna soppa och negativa spiral hösten 74 så bestämde sig Leyland Sveriges Marknadsdirektören Rolf Zachrisson tillsammans med Försäljningschefen Rune Rylander att något extraordinärt måste göras.

Man skulle skapa en unik modell endast för Sverige och som alla skulle vilja äga, för att öka på kreativiteten så säger ryktet att detta skedde efter ordinarie arbetstid och i sällskap av en eller två flaskor god och kreativ whisky 😉

Hundkojans försäljning hade från att ha varit på topp i slutet på 60-talet stadigt minskat så här såg man en lite extra potential så därför blev det kojan som skulle ”pimpas” och idén med en Jubileumskoja var född.

DSC04932

När whiskyn var uppdrucken så stod det klart att 15 år jubileumskojor skulle vara helt svarta med lejongul inredning, en rund klisterdekal i guld på dörrarna under sidorutan samt fräck guldfärgad däcktext och slutligen den absolut viktigaste detaljen den numrerade mässingsplaketten på torpedplåten mellan motorhuven och vindrutan.

Det kan ev. finnas någon ytterligare liten detalj som jag missat (även om det låter högst osannolikt) men jag får i så fall ursäkta mig med att jag 1975 nog mer gick och drömde om en Dinoblå Puch Dakota än en svart hundkoja 😉

torped

Men då denna färg och inredningskombination inte fanns med som standard så uppstod det lite problem i ett så konservativt land som England, men efter lite övertalning på plats i Longbridge (troligen mer whisky) så enades man om att det skulle tillverkas 200 unika svenska jubileumskojor av 1975 årsmodell enligt den svenska specifikationen.

Om klädseln var så vacker eller inte får ni själva avgöra 😉

1   2

Vän av ordningen undrar kanske hur det kommer sig att man kallar modellen Mini Fifteen, hundkojan kom ju redan 1959 så det borde ju varit en Mini Sixteen.

Men förklaringen är att kojan inte börjades säljas förrän 1960 i Sverige och det var således 15 år i Sverige som man avsåg.

Så vid ett fabriksbesök i Longbridge där alla återförsäljare i Sverige var inbjudan så presenterades jubileumskojan under stort pompa och ståt, man ordnade också ett lotteri där första pris var?? Ja ni kan nog gissa bil nummer 001 så klart.

Alla 200 bilarna förhandsbokades under lätt tumultartade former där man på slutet tvingades fördela bilarna då det bara fanns 200 att sälja en riktig dundersuccé med andra ord.

Direkt så börja man planera för en andra serie men man kom till insikt att detta ju skulle kullkasta hela idén och göra bilen mindre unik och den var marknadsförd just med att den bara skulle finnas i 200 ex.

Så det blev endast 200 bilar, och de gick åt som smör i solen även hemma hos handlarna.

3   4

Att skapa en jubileumsmodell var ett genidrag och en helt ny företeelse de flesta biltillverkare har tagit efter och idag så heter det First edition, Final edition, Last edition o.s.v.

När jag kolla upp några regnummer på jubileumskojor så upptäckte jag att 057 finns bara någon km från mig, kanske skulle man åka dit och sparka lite på däcken.

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

19 svar på Hur de svenska jubileumskojorna kom till

  1. Micke skriver:

    Spännande. Bra skrivet och intressant fakta.

  2. Offline skriver:

    Den där Walter. H. Isky har mycket att stå till svars för.

  3. Offline skriver:

    Därom twista di lärde.

  4. Offline skriver:

    Men undrar ändå vem som innehar 001?
    Inte för att ja vill ha den!
    Men 007 däremot… 🙂

    • swemoke skriver:

      Jag kollar lite på chassinummer och tror mig kunna se att bilarna är producerade väldigt nära varande i princip efter varandra så att spåra de flesta av dessa 200 bör låta sig göras åtminstone de som fanns kvar i registret runt 1990.
      Men att därifrån sen sätta nummer på dem 0-200 är lång väg, tror vi behöver snubbla över en lista från Leyland där chassinummer och numreringen sammanfaller 😉

  5. Emil Gotland skriver:

    Nummer 057 är min gamla koja som jag sålde för ca två år sedan, Det var förresten min första hundkoja jag ägde 🙂 det är nästan så att man saknar den lilla rackaren

    • swemoke skriver:

      Tjenar Emil, jo jag såg att du har ägt den och tänkte be dig om fler bilder av inredningen 😉
      Killen som äger den nu bor bara någon km från mig.

      Men du som haft tag i en bil som vad jag förstod var tämligen orörd, fanns det spår av någon guldfärgad text ”Mini Fifteen” i nederkant på dörrarna?

      • Emil Gotland skriver:

        Orörd kan man inte säga att den var helt, dom hade lackat om den i originalfärgen långt innan jag köpte den, så därför så var alla så kallade dekaler borta på utsidan 🙁 annars var allt annat original vad jag kunde förstå. Skickar några bilder till din mejl

        • swemoke skriver:

          Tack för bilderna, kommer att uppdatera texten med några bilder på den inte så vackra gula inredningen 😉

  6. Offline skriver:

    ”Mini Fifteen” Nu får väl farbror ta och skaffa bättre glasögon?!!
    Nog stod det väl ”Hundkojan 15år” men så har en annan också en viss talang för att se dom små detaljerna.. 😉

    • swemoke skriver:

      Humm jag skrev vad jag tänkte just då, men självklart skall det vara Hundkojan 15 år men frågan återstår stod det på alla bilarna eller bara den på affischen 😉

  7. swemoke skriver:

    Inlägget uppdaterat med fyra fräscha bilder.

  8. Nubben skriver:

    Hej
    Har en jubileums koja med nr 028 reg nummer HFE-862
    Söker klistermärket som sitter på dörrarna,måste lacka om den.

    MVH Nubben

    • swemoke skriver:

      Hej Nubben,
      Tyvärr så är dessa mycket svåra att skaffa, men jag vet en som tryckte upp dessa under sent 80 tal men minns inte namnet tyvärr.
      Men jag skall höra mig för.

      • Nubben skriver:

        Hej
        Tusen tack, skulle vara trevligt att kunna sätta dit nya efter omlackning

        MVH Nubben

  9. Nubben skriver:

    Hej

    Tusen tack
    Hoppas att du hittar någon som kan hjälpa mig

    MVH Kurt Holmgren

Kommentarer är stängda.