Lucas T.A.C. system

Transitortändning talades det mycket om i slutet på 70 och början av 80-talet, men redan mitten på 60-talet så börja Lucas sälja sitt nya T.A.C. tändsystem och passa alla 12 volts plusjordade bilar så alla Bosch älskare fick lång näsa då de fortfarande var kvar i 6 volts träsket 😉

Nödvändigt vetande 1:
T.A.C. står för Transistor Assisted Contacts

tac2

Systemet utvecklades ursprungligen för Formula 1 men kom senare även på traditionella tävlingsbilar och började säljas hos div. trimfirmor.

tac1

Den största skillnaden är att brytaren bara är ansluten till transistorn vilket betyder att väldigt lite ström går över brytaren vilket tar bort gnistbildningen på brytaren och man kan således även skippa kondensatorn.

tac3.

Fördelen blir då att kamvinklen inte påverkas av den materialvandring som gnistbildningen resulterar i och alltid uppstår på kontakterna i ett traditionellt brytarsystem, men klacken som löper mot fördelaraxeln slits självklart fortfarande.

Nödvändigt vetande 2:
Samma typ av tändsystem (brytarstyrt) introducerar på ”nya” Renault 5 1985 då hade de flesta andra tillverkare redan börjat byta ut sina hallgivar med induktionsgivare 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

2 svar på Lucas T.A.C. system

  1. Offline skriver:

    På min första och mest troligt sista Austin Maxi satt det en magisk låda kopplad till tändningen, denna hade en röd lysdiod som lyste när bilskrället väl startade.
    Nån form av elektronisk tändning var det och nu efter det du lagt upp så går det förstå att det faktiskt fungerade fastän brytaren satt kvar!
    Dock var den hemsnickrad av tidigare ägare och inte av ovan ädla ursprung.

  2. swemoke skriver:

    Det var ganska enkel att bygga dess system, tror JostyKit sålde sådan byggsatser.

Kommentarer är stängda.