Minns ni inlägget om Alex Moultons Mini Moke som såldes på aktion?
I denna Moke så provades den nya hydrogas fjädringen ut som senare introducerades på min favorit bil Austin Allegro och senare kom även på Austin Princess, på panelen till höger kunde trycket på fjädringsmembranet ställas in och man kunde prova ut vid vilket tryck man fick den optimalaste fjädringskomforten.
Men på produktionsbilarna så använde man sig om en vad de kallar permanenttätad trycksatt sfäriska kammare.
Så nu till frågan, vad var trycket i ett obelastat fjädringsdon till en Leyland Princess och vilken gas använde man sig av?
För att undvika missförstånd eller fel vid konvertering från en tryck norm till en annan så vill jag ha svaret i Kp/cm² samtidigt så blir det nog rätt Google säkert 😉
Kväve som gas tror jag trycket vete tusan har haft en fin Princess men den gick aldrig sönder (i fjädringen) så har inte koll….
Visst är det kvävgas eller som det kallas idag när man vill ha gröna ventilhattar Nitrogen.
Men det nördiga och riktigt onödiga vetandet är just vad var trycket 😉
Gissar på 20 ca på trycket, tror det var så på Midasen där fram
Jag blir lite imponerad du är ruskigt rätt på det har inte det exakta värdet med två decimaler framför mig men 19,48 eller något tror jag det var, kollar lite senare men bra jobbat du hade koll på trycket.
Ja, jag minns att det var runt 20 på klockorna i Midasen. Där ser man, samma som Princessen då.
21?
19?
19,34 Kp/cm² är det korrekta svaret, det kommer lite mer om fjädringssystemet har kommet över lite kursmaterialet.
Kursmaterial? Här ska du få kursmaterial!!!!
http://www.minisweden.com/minisweden/mini/allegro.htm
Den e fin länken, hur har du gjort den och kan du fixa en för Princess så kan alla som läst pdf:en få ett diplom.
Men om en stund så får du de delar av kursen som handla om framvagnen skall bara ladda upp och märka den lite 😉