Bilarna kommer ursprungligen från ön Santa Catalina Island där det tidigare fanns en hyrbilsflotta på ett 100 tal Mini Moke mestadels gamla Engelska.
I slutet på 80-talet så återstod 58 stycken när man beslutade sig för att avveckla verksamheten.
I september 1990 så lades de ut till försäljning i det Amerikanska Mini Moke registrets klubbtidning och under årens lopp så har man plockat russinen ur vagnparken en del hamnade HÄR och de som ingen var intresserade av blev stående på ett fält.
Där har de nu stått i drygt 20 år, men nu har även de sista 17 bilarna fått upprättelse och fått återvända hem till Good Old England 🙂
Nu väntar en omfattande renovering och senare nya glada ägare, visst är det fantastiskt att det bara helt plötsligt dyker upp 17 ”nya” engelska Mini Moke.
Som kuriosa så var de enda tillåtna bilarna på ön just dessa hyr Mokar (så det var inte bara på Pitcairn Island man bara fick åka Moke) hastigheten på ön var begränsad till max 25 mph och bilarna var spärrade med en plåt i golvet så att det inte gick att lägga i 3:an och 4:an alla sätt är bra utom de dåliga 😉
Tack till Micke P och Herr Offline som tipsade mig om denna solskenshistoria.
🙂
Sitter och tittar på Youtube snuttar från rally i Ardeche, där vi körde förra veckan, och så plingar det i mailkorgen
På videon jag hitta ser det väldigt blött ut 😉
Har du någon länk till rally video?
Rallye de l’Ardèche 2014 – Es6 Burzet: http://youtu.be/vtGlfQJw4WM
Hoppla han körde inte i samma klass som ni va 😉
Häftigt…
Helt otroligt vad man kan hamna på spännande sidor bara genom att gå vidare på länkar som började med.. men en bild på Pitcairn Moken/Mokarna kan du väl skaka fram? 😉
Blir nog inte helt lätt men här kommer en länk till påståendet 😉
http://www.telegraph.co.uk/motoring/classiccars/6967096/Classic-Mini-Moke-buying-guide.html