Blod svett och tårar

Efter att ventilkåpan var på plats och olja påfylld så var det då dax för kylaren men jag hade glömt hur jävla bökigt det var och inte blev det bättre att grillen är fast och dessutom mycket högre än en vanlig koja.

Men jag börja med det jag är bäst på förberedelse i form av rengöring och målning och det lättar ju upp när det är vackert att titta på 😉

kylarfäste1   kylargummi

Var hittar man en nedre kylarslang till bilar utan kupéelement, jo självklart så har Somerford Mini detta som allt annat små plock.

kylarslang

Men skall man klaga på något från Somerford så var det första gången jag blev besviken, slangen till vevhusventilationen var vanlig tjock armerad värmeslang och inte den tunnare enklare typen som skall sitta mellan luftfilter och ventilkåpan. Men klämmorna som skall hålla slangen var original och med detta något kämpiga att få på men med vilja våld och vaselin så går det mesta.

Sen den lilla överfyllnadsslangen vid kylarlocket hade de ersatt med en plastslang som det oundvikligt blir ett veck på när den skall böjas och sättas fast i plåtklipset på sidan.

 

Men nu är det färdgnällt, nu gick det inte att skjuta på längre utan det var dax för kylaren.

Jag börja med att sätta fast den nedre plåten med en skruv i framkanten så stussen till den nedre kylarslangen kunde tippas på plats.

Sen börja vad som länge verka som mission impossible, men efter en del svordomar och lite blodvite så var kylaren på plats inklusive alla tillbehör i form av slangar och kåpor.

kylarfäste

Så slutet gott allting gott och fy fan vad fint det blir, det tränade ögat ser att jag även hittat hållaren till gaswiren med original gummit kvar 🙂

motorrum

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

9 svar på Blod svett och tårar

  1. Micke skriver:

    🙂
    Bra jobbat!

  2. Offline skriver:

    Så grannt så man bler tårögd! 🙂

  3. swemoke skriver:

    Tackar är till och med själv lite nöjd med mitt dagsverk 😉

  4. Offline skriver:

    1-2-4-3 😉

  5. Offline skriver:

    Du prata ventiljustering jag tala baklänges tändföljd..
    Trodde först du räknade upp tändföljd på en Cadillac V16 med ditt 1-8 osv..

    • swemoke skriver:

      Rätt gissar men tändföljden baklänges blir ju 2-4-3-1 😉
      Vet du varför ventilerna skall justeras en och en och inte som på andra raka fyror parvis, väger på ettan justera fyran o.s.v?

  6. Offline skriver:

    Gick det ens få snikbilen Moke MED värmepaket?

    • swemoke skriver:

      Yes på min står det under ”Detail of equipment” Less heater så jag tar det som att det är en lättad sportversion 😉

Kommentarer är stängda.