Vilken olja skulle jag välja?

Då har jag kommet till valet av motorolja och det är inte helt enkelt idag, en modern olja har en mycket bättre smörjeffekt MEN det finns rätt många andra mindre bra egenskaper.

Moderna oljor är anpassade och optimerade för moderna motorer och för den teknik dessa motorer använder sig av t.ex katalysator partikelfilter o.s.v.

Zinken (ZDDP) som fungerar som ett skydd mot mekaniskt slitage på t.ex. kamaxlar, lyftare och vippor har en ganska står skadeverkan på katalysatorer och minskar både effektiviteten och livslängden på katalysatorn.

Det gör att man minimerar dessa för katalysatorn skadliga ämnen, men vad blir då konsekvensen med att slå en toppmodern motorolja i en gammal motor från tidigt 60-tal?

Jo det kan bli många, först så har de moderna oljorna oftast mycket lägre viskositet bland annat för att minska trögheten i oljan och med detta minskad bränsleförbrukning men också för att förbättra smörjningen. Men detta gäller moderna motorer, gamla motorer är byggda för att ha en betydligt tjockare oljefilm och det är därför viktigt att man använder den viskositet som rekommenderades när bilen var ny.

Men hur kan det komma sig att kamaxlar och tryckare inte slits i en modern motor?

Först zinken är inte helt borttagen det finns fortfarande ZDDP tillsats i alla motoroljor men det viktigaste är att moderna motorer är byggda för denna lägre zinkhalt och har t.ex. rullvippor vilket innebär att de inte har en gnidande friktion som våra motorer med lyftare som löper direkt på kamaxeln och vippor med en fast yta som trycks rakt på ventilskaftet s.k. Flat Tappet Camshafts.

Zinken är speciellt viktig under inkörningsperioden när både ytorna på kam och lyftare är råa, ofta följer det också med inkörningspasta som man stryker nockarna med.
När kamaxeln är inkörd så får både kamaxel och lyftare en hård blank yta där friktionen inte är så stor och därför inte samma behov av zinken.

Därför så kommer jag att välja en olja med hög zinkhalt, efter moget övervägande så stod valet till slut mellan dessa två.

olja

Duckhams klassiska gröna 20W-50 med ca:30år på hyllan.
MB 20W-50 Classic Edition

Valet borde varit enkelt självklart skulle jag välja Duckhams oljan, men sen kom det sunda förnuftet in i bilden är inte den gröna typen vegetabilisk och torde då ha varit härsken de senaste 20 åren. Nä den är inte vegetabilisk men en olja som stått i ett kallgarage i en plåtdunk i över 20 år var inget som lockade så den får fortsätta vara bränsle till mina värmeljus för att få till den rätta doften i garaget 😉

MB oljan är dagsfärsk och lättillgänglig, och nej den är INTE tysk det är Shell olja.

Så det blir MB 20W-50 Classic Edition som får äran att vara först att virvla runt och smeka mina nya lyftare och den redan inkörda kamaxeln….

oljesticka

Sagt och gjort nu är det olja på motorn och ännu ser jag inga fläckar på golvet så det verkar som den blir i 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat, Renovering. Bokmärk permalänken.

5 svar på Vilken olja skulle jag välja?

  1. Micke skriver:

    är MB-oljan dyr?

  2. Offline skriver:

    360:- för fem liter Gulf med extra zink känns helt plötsligt billigt.
    Sen står det inget tyskt på dunken heller, det känns riktigt bra 😉

  3. Offline skriver:

    Nu svamlar han sånt obegripligt IGEN!
    Ted, så väl till dig hålla farsgubben ifrån att dricka spilloljan.. 🙁

Kommentarer är stängda.