Generatorn äntligen klar

För drygt ett år sedan påbörja jag renoveringen av generatorn och en månad senare så fixades alla nya delar som skulle till, men sen gick det lite trögare 😉

Som vanligt så skulle allt vara nytt och det som inte byttes skulle vara i nyskick, nu är ju knappast en likströmsgenerator något större tekniskt avancerat underverk så det var väll bara att skruva ihop den med de nya delarna?

faltlindning   ankare

Trodde jag också men beslutet att även byta fältlindning trots att de gamla var felfria ställde till det, hålet i mitten för fältkärnan var för litet så kärnan bottna inte mot generatorhuset så när fältlindningarna var monterad och åtdragna så gick inte ankaret att stoppa i 🙁

Jag försökte på alla möjliga och omöjliga sätt men det gick inte att vidga hålet tillräckligt så jag la ner generatorprojektet för att återuppta det vi ett annat tillfälle, men trots upprepade försöka så blev resultatet alltid detsamma 🙁

Men i helgen så skulle det bara fixas annars så skulle den gamla fältlindningen monteras tillbaka för det var dax att få generatorn klar nu då den står på tur för montering.

Så efter några timmars envist dragande och slitande runt knä, bordskanter mm så gick det till slut att få kärnan att bottna och då fick även rotorn plats 🙂

faltlindning1

Så äntligen var det ”bara” att skruva ihop den, men när jag beställde repsatsen så stämde inte siffrorna på generatorn riktigt men det fanns ingen renoveringssats till min generator och det ända jag kunde se skilde var att det även följde med nitar till det främre lagrets infästning (sitter med en låsring på min) annars verka allt vara identiskt.

Men när jag skulle koppla in fältlindningen och nita fast hållaren så upptäckte jag ytterligare en skillnad.

kontakt1   kontakt3

Kanske svårt att se på bilderna men på den medföljande kontakten till vänster kan man endast montera den isolerade D+ kontakten, den andra ledningen som skall gå till jord skall monteras separat.
På den gamla till höger (nu något uppiffad) monteras båda kablarna i samma hållare men är ändå väl isolerade och åtskilda enligt nedan.

kontakt4   nit2

Sen var det bara att nita fast kontakten ordentligt och kontrollmäta så värdena fortfarande var rätt = 100% kontakt.

generator

Ankare och gavlar och remskiva på plats, nu återstår det bara att se om den laddar också men den tiden den sorgen 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

6 svar på Generatorn äntligen klar

  1. Micke skriver:

    Och färgerna blev rätt? Skulle gavlarna vara målade?

    Kämpa på, det blir bra 🙂

    • swemoke skriver:

      Nä gavlarna skall troligen inte vara målade från fabrik då det finns bilder med omålade gavlar, men min hade målade gavlar då jag vet med säkerhet att jag blästra bort grön färg.
      Vad jag fått fram så är de fabriksrenoverade helgröna, så det kan vara en utbytesgenerator på min.
      Jag har en generator till som jag troligen också renoverar upp (kan ligga på hyllan) och den får alu gavlar.

      Sen är det samma sak med tändspolen, min var omålad (har bild på den) men på den andra generatorn sitter även tändspolen kvar och den är grön så jag vet inte vad som är rätt och fel då det verkar variera lite godtyckligt från fall till fall.

      Vad säger du om tändspolen blank eller grön olika beroende på årsmodeller??

  2. Magnusson skriver:

    Jag tror allt ska vara grönt! Verkar som de monterade ihop hela drivpaketet och sen hällde färg över hela skiten =)

    • swemoke skriver:

      Ja det var också min uppfattning men om du kollar denna tråden så börja jag tvivla men man har inte varit konsekvent och samma sak med tändspolen den är omålad på min men grön på den andra generatorn.

  3. Magnusson skriver:

    Spolen är ju inte omöjlig att byta ut därför annan färg?

    • swemoke skriver:

      Jo självklart, men om du tittar på den sista bilden i tråden där motorn monteras i vaggan så är spolen och fästet blankt, men ok den spolen sitter på svänghjulskåpan och inte på generator.
      Jag kommer att behålla min spole olackerad då den var så när jag köpte bilen, skall kolla om det finns någon datummärkning på spolen och om det stämmer med bilen.

Kommentarer är stängda.