Engelska uppfinningar 2

Då var det dags för nästa underverk från det stora landet i väster.

Precis som förra underverket så är även detta en motortyp.

Man kan egentligen säga att dieselmotorn är en engelsk uppfinning, men patentet togs av Rudolf Diesel men inte förrän två år efter att Engelsmannen Herbert Akroyd-Stuart  tog patent på grundprincipen för en Dieselmotor.

Men det var vad vi allmänt kallar tändkulemotorn som Herbert Akroyd-Stuart kom på 1886 och han fick sitt patent 1890.

tandkula

Denna tändkulemotorn var i mångt och mycket samma som en dieselmotor, den var fyrtakt hade insprutning och självantändning på samma sätt som dieselmotorn.

Det blev också ett patentbråk mellan dessa två herrar men Rudolf Diesel fick till slut sitt patent 1892 och har sen dess allt stått som skapare av Dieselmotorn trots att han var nummer två 😉

Men vad är då skillnaden mellan dessa två motorer, en tändkule motor har betydligt lägre kompression än motsvarande dieselmotorn på grund av detta så självantänder inte bränslet, och det var här Herberts patenterade uppfinning kom in, han kom nämligen på att man med ett hålrum utan kylning som med en kanal är i förbundet med motorns förbränningsrum.

Detta förbränningsrum värmer man upp med en blåslampa sen när bränslet sprutas in så förångas det när det träffar den heta ”kulan” och motorn kan startas och håller sig sen igång tack vare den värme som genereras vid förbränningen.

Då en tändkulemotor saknar förgasare och inte kräver någon direkt förgasning eller finfördelning av bränslet innan det leds in i motorn så kan denna motortyp i princip köras på vilket bränsle som helst.

Men Herbert första tändkulemotor hade så låg kompression att den endast kunde köras på fotogen plus att blåslampan som värmde ”kulan” var tvungen att användas även under gång.

Om ni missa underverk 1 så hittar ni det HÄR

Onödigt vetande 23,5
Vad är det som skiljer i grundkonstruktion mellan en Otto motor och en Diesel motor?

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

2 svar på Engelska uppfinningar 2

  1. Micke skriver:

    Otto har förgasare, lägre komp och tändstift. Eller?

    • swemoke skriver:

      Otto finns både med insprutning och förgasare, men du har helt rätt det är tändsystemet som är skillnaden.
      Diesel använder sig av självantändning medan Otto har tändsystem.
      Sen fanns det även något man kalla glödtändning innan Otto patentera sitt tändsystem.

Kommentarer är stängda.