Mini Moke med bränslecell

Håll i hatten nu finns Mini Moke även med bränslecell!

Det är universitetet Baden-Wuerttemberg Cooperative State University (DHBW) som i samarbete med företaget Cartol i Frankrike byggt upp en produktionslina för Mini Moke i Cerizay, Frankrike.

Ett utdrag av artikeln

På DHBW gör vi tekniköppen forskning, förutom vår MOKE har våra studenter även konverterat en Trabant som testfordon för andra koncept till ett elektriskt fordon.

Vilken är miljöpåverkan av metanolbränslecellen jämfört med andra drivenheter?
Bränslecellen fungera som en räckvidds förlängare, bilen är ett klassiskt elektriskt fordon och har ett relativt litet 10 kWh LFP (litiumferrofosfat) batteri.

Denna typ av batterier det enda litiumbatteriet som rimligen kan återvinnas, i de större batterierna upp till 95 kWh NMC-paketen (litium-nickel-mangan-koboltoxid) som ofta sitter i moderna elektriska fordon kan litiumen inte återvinnas i industriell skala.

Hela artikeln kan ni läsa HÄR

Det här med Elektriska Mini Moke är inget nytt och det finns faktiskt flera olika, E-Moke och sen finns JUM-Moke som i grunden är samma bil.

E-Moke är en Kinesisk byggd Moke rakt igenom medan JUM-Moke sätts samman i Frankrike och har lite annan batteri och motorlösning, så jag gissar att det är en JUM-Moke som universitet har byggt om och monterat en s.k. range extender i form av en bränslecell. att man väljer att driva bränslecellen med metanol beror med största sannolikhet på enkelheten.

Många tycka husbilar har just en metanoldriven bränslecell för laddning av batterier när man inte har tillgång till ström, så man tog vad man som redan fanns på marknaden.

Jag har försökt att få fram lite siffror på drivlinan men det är inget man direkt skryter med så det är svårt att få fram exakt.

Men det får bli ett annat inlägg när jag fått fram lite mer uppgifter.

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

18 svar på Mini Moke med bränslecell

  1. Micke skriver:

    Spännande!

    • swemoke skriver:

      Såg att det även finns en US byggd El Moke säljs som golfbil med maxhastighet på 40 km/h så minst fyra olika varianter finns på El Moke

  2. Offline skriver:

    Intressant! Finns en eldriven ”modren” Moke på blocket till salu hos Kaiser Classic Cars. Förmodligen en kinatillverkad.

    Sett ett Australienskt hemmabygge som hade solceller till tak!
    Måste vara optimala varianten som laddar medan man kör?!

    • swemoke skriver:

      Kaiser Classic Car, var finns de?
      Samma annons har funnits en längre tid på Garage 11 på Västkustvägen i Malmö.
      Kaiser Classic Car, var finns de?
      Samma anonns har funnits en längre tid på Garage 11 på Västkustvägen i Malmö.
      https://www.blocket.se/annons/skane/austin_emoke_emoke/89287169
      Skulle kört dit då det ligger 10 minuter från mitt jobb men tydligen måste man boka besök och sen glömde jag bort det igen.

      Men nu är det kanske tid att ta tag i det igen.
      Ja det är en E-Moke och då är den Kinesisk.
      Skriver på en annan artikel som förhoppningsvis kommer att reda ut lite på vad som finns

  3. Offline skriver:

    Men ”bränslecell” som man tankar metanol i, låter mer som den har ett elverk konverterat till metanoldrift.
    Vore det inte lika bra driva elverket med gengas då?
    Så kan man plocka ved direkt i skogen..

    • swemoke skriver:

      Du har rätt, det är ju en form av elverk men det drivs av en bränslecell så den ger inget ljud ifrån sig.
      Så fungerar även de riktiga bränslecells bilarna men där driver man bränslecellen med vätgas och den har ett tryck på 800-1000 bar så det är inte lika hanterbart som denna lösning 🙂

      • Offline skriver:

        Så om jag monterar åtta ljuddämpare på SAAB’n och skriver bränslecell på tanklocket så går det bra köra i miljözon sex då? Förstår inte den tyska logiken..

        Ja det enda jag tycker skulle få kallas bränslecell är de med vätgas i.

        • swemoke skriver:

          Jo med vätgas så blir det vatten i avgasröret så det är rätt och metanol är en en petroleum produkt så inte CO2 neutral.
          Men man kan säkert köra bränslecellen på etanol och då blir det lite bättre.

  4. Offline skriver:

    Finns även en annan serietillvekad elbil från Tüskland, dom har aldrig gjort annat än elbilar. Säkert i över 20 år minst😉

  5. Offline skriver:

    Hum, var det City-el?
    Danskt ursprung. Bil kanske är att ta i.. men dom gjorda i tüskland har nummerplåtar så tja..

  6. Offline skriver:

    Ett litet erkännande:
    Har blandat ihop annoserna från Kaiser Cars/Kaiser Classic och Garage11
    Dessa firmor tycks båda ha sin verksamhet i mörka lokaler liknande varandra.
    Moken hos Kaiser ser ut att vara franskregistrerad, om det sen är så eller ej vete smen..

    • swemoke skriver:

      Ja bilen hos Garage11 är en E-Moke utan snack, men om bilen verkligen finns i Sverige eller inte är jag dock lite tveksam till.
      Men firman ligger mindre än 10 minuter från mitt jobb så jag får ta en sväng bort om och se om där finns någon på plats.

  7. Offline skriver:

    Gissar vi får avvakta mer information om Moken hos Kaiser tills någon vänlig själ i den trakten eventuellt gör ett reportage för t.ex. någon kojaklubbstidning.
    Inga namn..

    • swemoke skriver:

      För något år sedan så hörde jag talas om en franskreggad Mini Moke som synts till i Salsjö-Boo.
      Men vi kan vara överrens om att det INTE är en El Moke hos Kaiser.
      Det finns numera endast en kojeklubb i Sverige 😉

Kommentarer inaktiverade.