Tät koje racing

 

I söndags så var det barnkalas och farfar kom med en bilbana, födelsegrisen skulle fått den redan förra året när han blev tre men då hade lillebror bara varit knappt två och det är inte helt säkert att det hade gått lika bra som det gjorde nu.

Efter lite justeringar på handtagen så blev det riktigt bra och tät racing, så återväxten är härmed säkrad.

Det fick bli skala 1/64 som första bana, men redan vid dopet så så fick de varsin 1/32 bil så något år till sen blir det på riktigt.

Så till nästa bilbana event går jag in som teamchef, klicka HÄR för att minnas hur det såg ut förra gången 🙂

Publicerat i Mini Relaterat | 2 kommentarer

V8 Moke

När man tröttnat på 850 motorn så kan man uppgradera t.ex. till en 4.7-litre Maserati V8 motor på 454 hk
Jag har tidigare skrivet om Ludovic Lazareth andra Moke skapelser som ni kan läsa om HÄR

Nu är det dags igen, samma grundkoncept men nu mer fokus på motor och effekt 😉

Priset då, ja om du behöver fråga om priset så har du inte råd med den 😉

 

Mer info om bilen hittar ni HÄR

Publicerat i Mini Relaterat | 2 kommentarer

Mini Moke till salu

Om ni är ”riktigt” sugen på att bli med Moke så finns det nu en till salu på Bilwebauctions.se


Bilden är hämtad från bilwebauctions.se

Detta är otvivelaktigt en fantastiskt fin bil, men jag tycker trots detta att värderingen är lite väl tilltagen åtminstone med svenska ögon sett, det skall bli spännande att se hur höga buden blir och om den når upp till sitt reservationspris.

Men hur som helst budgivningen pågår för fullt så in och buda och den är värd betydligt mer än de 100.000:- som är högsta budet just nu när detta skrivs, men skynda er för i morgon så avslutas aktionen.

Jag har tidigare skrivet några rader om bilen vilket ni kan läsa om HÄR

 

Publicerat i Mini Relaterat | 10 kommentarer

Morris Typ JE

Morris Typ J hade premiär visades 1948 och började levereras 1949 och producerades sedan fram till och med 1961

Men trot eller ej, nu kan man åter beställa eller åtminstone lägga en förhandsorder på en fabriksny Morris Typ J men med tillägget E

Vad är nu detta, jo ytterligare en lycksökare på elbilsmarknaden, man köper färdig drivlina som man stoppar in ett plåtskal och helt plötsligt har man fått till en bil.

Men vem står bakom företaget, ja det hör hemma i Kina och VD för bolaget är Dr Qu Li told och han har även tidigare visat stort intresse i brittisk bilindustri.

Men nu har han köpt rätten att använda namnet Morris Commercial och väcker liv i en gammal klassiker, men inredningen hur tänkte han där….

Planen är inledningsvis att tillverka en begränsad första serie på 1000 bilar, slår detta väl ut så skruvar man upp takten.

Man kan tycka vad man vill om dessa retro bilar, urkojan ny produceras nu i en extremt dyr version och Folkvagnsbussen skall också återuppstå en el variant, men oavsett så tycker jag att det är skoj att någon vågar satsa på något annorlunda.

Vad som är lite extra skoj är att det påminner lite om konceptet med kojan, den skall komma i flera olika versioner så som Pickup, plåt VAN och en glasveranda, så jag väntar på Jeep versionen då slår jag till 🙂

Publicerat i Mini Relaterat | Kommentarer inaktiverade för Morris Typ JE

Tänt i garaget

Plötsligt händer det heter det ju i reklamen och idag så hände det som inte hänt på flera år jag var ute i garaget och lyfte täcket av Moken.

Jodå bilen stod kvar och jag vågade till och med koppla på batteriet, ja självklart ett löst då jag inte syrat mitt riktiga batteri då åldrings processen starta så fort man slår syra på.

Jag hade nästan glömt vad vackert det är under läppen, senast motorn var igång var juli 2014 vilket ni kan se en video på längst ner.

Idag valde jag att inte koppla bränslepumpen utan enbart köra upp oljetrycket, och tänka sig redan efter typ 5 sekunder så slockna oljelampan.

Men varför får jag nu helt plötslig detta ryck att gå ut i garaget en kall februari kväll, ja det kan man ju fråga sig men jag skall faktiskt ta under moget övervägande om det känns möjligt att få den körbar redan till augusti i år, ingen direkt långtur men faktisk köra utanför garaget.

Så idag var det mest en lite inventering och uppfriskning av minnet på vad som behövs för att få den i första hand körbar och i andra hand faktiskt besiktigad men nu skall man inte spänna bågen för högt utan håller mig till körbar för egen maskin.

Det blir ändå en ganska lång lista men ok mest småsaker, men det finns ju ändå en anledning till att det inte blev fixat tidigare.

Fortsättning följer….

Publicerat i Mini Relaterat, Renovering | 2 kommentarer

Morris Sport

Fick denna bild av en kollega från Down Under som vet att jag har lite böjelser rörande Mini Moke.

Bilden fångade mitt intresse lite extra då jag inte kunde minnas att jag sett den tidigare.

Så det blev till att ta fram mina Moke böcker och blädra genom och visst fanns den med men inte mycket info men tillräckligt för att ge mig en öppning i googlandet 🙂

Så efter att ha googlat 12 timmars race Surfers Paradise Queensland plus Smith och Seton så börja det klarna.

Året var 1966 och bilen kördes av Charlie Smith i par med Bo Seton, i racet så tävlade man mot bland annat Ferrari 250LM Ford GT40 Porsche 904/6 Spyder AC Cobra och även en Volvo P1800 och lite kojor.

Detta var alltså ett sportvagns race, och Moken är kanske inte direkt en sportvagn så man undrar hur de kom på idéen att tävla med en just en Moke.

Men det skulle köras med en Moke och BMC Zetland tog på sig att bygga en Moke som skulle kunna kvala in som en sportvagn, reglerna krävde bland annat att bilen skulle ha dörrar vilket för just en Moke blir ett ovanligt stort problem.

Men BMC Zetland lyckades fixa till dörrar och en vackert strömlinjeformad vindruta så helt plötsligt hade man en riktig sportvagn som även uppfyllde regelverket och kvalade nu in som en ”Äkta” sportvagn.

Maskinellt så hade den en 1275 S maskin och även bromsar och andra delar fick den också från Cooper S.

Men sen var det här med namnet, den kunde ju inte anmälas som en Mini Moke då detta inte är en sportvagn så den fick helt sonika heta Morris Sport i anmälan.

Hur gick det då vi loppet?

Tyvärr så orkade Moken inte riktigt alla timmarna, så efter 12 timmar när Jackie Stewart korsa målinjen som vinnare i sin Ferrari 250 LM så hade han passerat start och mål 172 gånger mer än Morris Sporten lyckades med, men det sägs ju att viktigast är inte att vinna utan att delta och det gjorde de.

 

Publicerat i Mini Relaterat | 2 kommentarer

Scalextric C555 Rally Cross bilbana

Har ni sett att det på Tradera säljs en med svenska ögon sett unik Scalextric Koje bana?

Jag städar lite på ovanvåningen och då fann jag denna bilbana, var tvungen att bygga ihop och kolla så att allt fungerar och det gjorde det.

Aktionen hittar ni HÄR

Unik historisk Scalextric C555 Rally Cross bilbana med gröna bandelar, ingår även ett klassiskt räkneverk i kartong.

Satsen såldes under tidigt 80 tal och ganska sällsynt i Sverige

Vad jag kan se så är satsen komplett och kartongen är lite nött men allt fungera och är i mycket bra skick, däcken på bilarna är lite hårda men i övrigt allt i perfekt skick.

Varför sälja, ja det är inte likt mig men jag har för många bilbanor så jag offrar denna då bandelarna är gröna, detta gör förvisso banan unik men det blir inte så bra när jag skall bygga ihop de olika bandelarna till en stor bana i form av Suzuka banan (den ända som går i en åtta)

Men att det skall köras bilbana även efter att denna är såld är redan säkrat då de yngsta av barnbarnen redan fått sina första kojor i doppresent 🙂

Farfar kör så klart en original och orörd 59:a 🙂

Jag behöver inte fler projekt men Suzuka på spånplatta som går att fälla upp längs väggen är ett om jag får en stund över nu när även Moken måste fixas till inför Augusti 🙂

 

 

Publicerat i Mini Relaterat | 4 kommentarer

Grevinnan och Betjänten

Jag vet inte för vilken gång i ordningen men även i år så såg jag självklart Grevinnan och Betjänten jag är liksom inte säker på om det blir ett Nytt År om man skulle missa den.

Sketchen skrevs av Lauri Wylie någon gång under 1920 talet och premiären skedde på Duke of York’s Theatre i London 1948.

TV versionen är en tysk produktion och spelades in av TV bolaget NRK  (Norddeutscher Rundfunk) på Theater am Besenbinderhof i Hamburg inför fullsatt salong.

Titeln var ”Der 90. Geburtstag bekannt” Miss Sophie spelas av May Warden och James av Freddie Frinton

Vill ni se det tyska originalet så finns den HÄR

Lite mer drickande i den än i den censurerade 11 minuter långa mer politiskt korrekta schweiziska versionen som SVT visade första gången 1969.

Originalet köptes in redan 1963 men bannlystes under 6 år på grund av det friska drickandet som det svenska folkhemmet inte ansågs klara av förrän 1969 då Schweizarn fixat till en nyktrare version.

Sedan 1976 så sänder SVT den varje år på Nyårsafton med undantag för 2004 på grund av tsunami katastrofen i Thailand några dagar innan nyår.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Grevinnan och Betjänten

Gott Nytt År

Publicerat i Mini Relaterat | 2 kommentarer

God Jul

Från oss alla till er alla en riktigt God Jul

Publicerat i Mini Relaterat | 5 kommentarer

Moke+Bond=sant

Har hittat lösenordet till bloggen så här kommer ett inlägg till!
Denna gång lite mer Moke relaterat 🙂

Fick ett sms häromveckan angående nya Bondfilmen som sen blev en diskussion om Mokar i Bond filmer som sen spårade ur som vanligt 😉

Men här kommer en kort sammanfattning om Mokar i Bond filmer, Aston Martin är den bil som oftast figurera i filmerna men vet ni att Mini Moke faktiskt är den näst mest frekvent förekommande bilmodellen i Bond filmerna? De ni!!

Vilka filmer har då Mini Moke synts på duken,

  • You Only Live Twice 1967 Primiär för de gula Mokarna i underjorden
  • Live and Let Die 1973 Här var det en vit Moke med randigt tak som även blev modellbil
  • The Spy Who Loved Me 1977 De gula Mokarna är tillbaka i underjorden
  • Moonraker 1979 Även här är det samma gula Mokar.

En produktionsbil som används under 10 år borde vara rekord, på bilden som är just från filmen Moonraker ser man att den börjar bli lite väderbiten.

Stående till höger så ser ni för övrigt den minst kända svenska bondbruden Anne Lönnberg, som var museiguid i filmen.

Publicerat i Mini Relaterat | 2 kommentarer

Gordon Murray

Proffesor Gordon Murray har skissat fram en ersättare till Världens bästa och ultimata sportbil McLaren F1.

Denna gång så vill han ha kontroll från ax till limpa så från ritbordet till färdig produkt då bilen kommer att tillverkas i hans egen bilfabrik GMA (Gordon Murray Automotive )

Men nu har det även framkommit att bilen skall produceras i samarbete med Racing Point Formula 1 Team som har de faciliteter som krävs för att bygga ett chassi i kolfiber.

Att F1 Teamet dessutom har en mycket penningstark ägare i form av Lawrence Stroll försämrar ju knappas utgångsläget då det kan behövas en pengareserv till ett sådant här projekt.

Bilen är tänkt att tillverkas i 100 exemplar och kraftkälla blir Cosworth V12:a på 3.9 liter utan överladdning på 650hk men lite extra knuff (50hk) från ett 48 volts hybridsystem.

Spännande designe med fläkten bak, några kanske minns Brabham F1 bil (BT46B) som vann det sista F1 loppet som kördes på Anderstorp det var Gordons skapelse detta också så han gillar fläktar 🙂

Detta är Gordons senaste tillskott till bilvärlden men jag har även skrivit någr rader om hans första underverk och det hittar ni HÄR lite skillnad är det alt 😉

 

Publicerat i Uncategorized | 10 kommentarer

No Time To Die

Den 3 april 2020 är det världspremiär för nya Bondfilmen och 8 april är det vår tur att få sjunka ner i biofåtöljerna och njuta av en ny Bond film där den gamla klassiska Bond bilen Aston Martin DB5 gör comeback.

Andra Aston Martin bilar som kommer att medverka i filmen är Vantage, DBS Superleggera och min favorit Valkyrie som bara den är värd biobiljetten 🙂

Recensioner av den förra Bond filmen Spectre hittar ni HÄR

Om ni är intresserade och vill läsa mer Bondrelaterat så skriv bara in Bond i sökrutan så hittar ni bland ett inlägg om det fantastiska Bond Museet i Småland  och mycket annat.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för No Time To Die

50 år sedan idag

Överljudsfart för första gången idag för 50 år sedan 👍

youtu.be/GKRh-3K7x_M

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för 50 år sedan idag

IMD

Idag så är det den internationella Mini Moke dagen.

Tog en tur ut i garaget och kolla så att Moken stod kvar och det gjorde den 🙂

Kanske skulle jag försöka ta mig i kragen och försöka få till de sista bitarna på bilen också.

Får se hur det blir med mekandet men lite sugen på att få ut den på väg är jag nog ändå innerst inne 😜

Publicerat i Mini Relaterat | 9 kommentarer