Ny Prisoner Moke

Det dök upp en ny variant av den eftertraktade Prisoner Moken, snabb titt på den så ser man tydligt att man bara har tagit en Bond Moken som kom ut när man släppte alla bilar som Bond har kört i de olika filmerna.

Vet inte vem som står bakom detta, men har lagt en på bevakning så får vi se om jag kan få fram mer information men gissar att det är ett privat initiativ precis som min tändare som ni hittar HÄR 🙂

Hur man skiljer de äkta Dinky Mokarna åt kan ni läsa ett tidigare blogginlägg HÄR

Publicerat i Mini Relaterat | 4 kommentarer

EU godkänd?

Härom veckan så skrev jag om att Moken skulle nyintroduceras England, det uppstod då direkt frågetecken om hur de hade kunnat få Moken typgodkänd.

Det har jag nu fått en förklaringen på, för att bilar skall få säljas i England så måste de typgodkännas av DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agency) men det finns ett litet kryphål här, om det handlar om upp till max 60 fordon så kan man få ett undantag från den långa byråkratiska processen med typgodkännande och få ett SVA (small volume approval) och det är just vad man gjort i detta fallet.

Så ambitionerna att den även skall börja säljas inom EU är nog just bara en ambition 😉

Publicerat i Mini Relaterat | 2 kommentarer

20 år sedan

Idag för exakt 20 år sedan den sista ”riktiga” kojan rullade av bandet i Longbridge. Totalt byggdes det 5,387,862 Mini under de 41 år som bilen tillverkades.

Den sista bilen en Röd Cooper ovan finns nu till beskådan på British Motor Industry Heritage Trust Museum i Gaydon, där står även den allra först byggda kojan så cirkeln är sluten.

På videon nedan så ser nu hur detta firades i Uppsala i går, och precis som vid alla begravningståg i England så leds kolonen av en limousin.

Publicerat i Mini Relaterat | 6 kommentarer

Para Moke in action

Hittade en rolig video i telefon häromdagen, den är från en dag i somras då barnbarnen var på besök, de blev väldigt nyfikna på modellbilarna i modellbils skåpet och om de där bilarna med fallskärm verkligen kan flyga eller inte 🙂

Kände att jag måste göra ett undantag så jag förklarade att de måste se detta som en engångsföreteelse det är inga leksaksbilar och plockade därefter ut en av de eleganta Para Mokarna.

Fixa till fallskärmen lite och testade så den kunde veckla ut sig, instruera sen hur den skulle kastas.

Efter några provkast så blev det ju riktigt bra och jag lyckades även fånga detta med telefonen och resultatet ser ni nedan.

Mer om Dinky Mokar kan ni läsa HÄR

Publicerat i Mini Relaterat | 8 kommentarer

Moke i MotorMagasinet

Det är inte varje dag eller år eller årtionde som det finns en artikel om Mini Moke i branschtidningen MotorMagasinet.

Men i senaste numret så hände det plötsligt 🙂

Ni som följer bloggen vet ju att det är gamla nyheter men man blir ändå lite glad att Moken får komma in i finrummet 😉

Publicerat i Mini Relaterat | Kommentarer inaktiverade för Moke i MotorMagasinet

Tvättställ med stil

I veckan när jag var och käkade på en lunchrestaurang som jag inte brukar besöka, där hade man obligatorisk handtvättning innan man fick gå in på restaurangen och jag måste säga att de hade skaffat handfat med stil 🙂

Speglarna på toaletten var infällda i laddluftkylare, riktigt fyndigt tycker jag och som bilnörd så gick man ut med ett leende på läpparna.

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Moke gör comeback

Trot eller ej men nu gör Mini Moke comeback på den engelska marknaden, karosserna skall som grädde på mosen byggas i England närmare bestämt i Midlands, men slutmonteringen kommer att ske i Cerizay i Frankrike där även de elektriska Mokarna monteras.

Det handlar i första hand om 56 bilar, varför just 56 bilar undrar man kanske, men det är en för varje år sedan den första Moken rullade av bandet i Birmingham 1964.

Priset blir £20,000 exklusive moms och övriga skatter och den kan fås i hela 14 färger.

Bakom denna nya satsning står Moke International, som köpte rätten till varumärket Moke 2015. Just nu så kan man enbart beställa bilen i England men man planerar att också börja saluföra bilen i övriga Europa och USA i framtiden.

Mer info om dessa första 56 bilar finner ni HÄR

Blir lite nyfiken på vem som skall svetsa samman karosserna i Midlands, vad finns det för företag där som är små nog men ändå har kapacitet att bygga 56 karosser?

Mini Spares har sitt fäste i Midlands men det känns långsökt, minns att Minisport 2008 börja sälja de Kinesiskt byggda Moke karosser som kit car så det har ju funnits ett intresse från tillbehörsfirmorna att göra något större.  

Jag får helt enkelt ta reda på detta genom att skicka in en intresseanmälan, sätter adressen 22 Park Lane, London som adress så tar de säkert min förfrågan på allvar 😉

Publicerat i Mini Relaterat | 7 kommentarer

Var det bättre förr?

Den eviga frågan om det var bättre förr eller inte, efter att har tittat på filmen från Earls Court 1973 så är jag helt säker på att det åtminstone var mindre dåligt på det ljuva 70 talet än det politiskt korrekta 20 talet då de flesta bilutställningar är avvecklade med några få undantag.

Publicerat i Mini Relaterat | 8 kommentarer

Hundkojan 61 år

Idag den 26/8 1959 så rullade den första kojan av bandet i Longbridge Birmingham.

Det betyder att det var 31 år sedan vi var på fabriksbesök 🤔

Stort grattis på 61 års dagen

Publicerat i Mini Relaterat | 2 kommentarer

Tintin Moke

Någon som kan sin Tintin historia, vilken film/bok är denna bild hämtad från?

Har aldrig sett att det skulle funnits en Moke i någon av Tintin filmerna eller i böckerna men å andra sidan så har jag inte läst någon sådan bok de senaste 40 åren så kanske därför jag missat det 😉

En film jag kommer att tänka på är Koks i lasten, där tror jag en svart lastbåt var med på ett hörn.

Vet ni något så hör gärna av er…..

Publicerat i Mini Relaterat | 1 kommentar

En Spansk Perrera

Fick ett kryptiskt sms med en fråga om jag ville vara med när något väldigt exotiskt skulle lastas av från en biltrailer.

Då slumpen hade placerat mig enbart några mil från platsen för avlastningen så planerades dagens aktiviteter snabbt om så att jag kunde vara med när ekipaget skulle ankomma och lastas av.

Vad var då detta för speciell hundkoja?

Jo en äkta Authi 1275 GT, det är inte varje dag man snubblar över en sådan, och jag kan erkänna att jag aldrig sett en tidigare, har läst om den men aldrig sett en i verkligheten.

Vad är då speciellt men en Authi koja, är det inte bara en vanlig koja som monterats samman i Spanien?

Svar NEJ om ni tittar på bilderna nedan så är detta bara en detalj som är unik en Authi.

De yttre drivknutarna består av två sammankopplade traditionella kardankryss, en fördel med detta är ju att man aldrig behöver byta gummidamaskerna 🙂

Men jag tror att den egentliga anledningen är att detta är en enklare och billigare lösning att tillverka lokalt.

Det finns många fler detaljer som är unika på en Authi koja

Bilderna ovan visar på att alla instrumenten kommer från Veglia Bressel, luftintaget är även det tillverkat lokalt, bromsservon är inte Lockheed utan en från Bendix och sen har vi ratten som även den är unik för en Authi koja så det råder inget tvivel att detta är en Spansk Perrera 🙂

Jag tycker det är viktigt att säkerställa att en bil verkligen är det som man betalar för, sägs det att det t.ex. är en Cooper S 1071 då är ju oftast priset satt utifrån att det är just en sådan bil och då skall hela bilen vara det och inte bara papperna.

Kan tipsa om min sida där jag på ett enkel sätt förklara var ni kan hitta tillverkningsdatum på lite olika komponenter se HÄR

Ett tips är att börja med att titta på rutorna, stämmer tillverkningsdatumen på merparten av rutorna med när bilen är producerad? Detta brukar ge en ganska bra bild på om karossen verkligen är original eller inte?

Tar ett exempel på denna bil, den har unika rutor som inte sitter på någon annan koja än de som är tillverkade i Spanien bara detta ger en klar bild att karossen hör till bilen, sen vecka 21 och 1973 gör att man får en ganska tydlig bild att detta är originalrutorna.

Efter inspektion och däcksparkning och lite mer vätska i hydrolastic systemet så var vi klara för en första provtur.

Alltid spännande att köra koja och nu i en ”äkta” Authi 1275 GT som på sin tid var ett riktigt fullblodsmonster från Sydeuropa 😉

Senast jag körde koja så var det i en Moke, denna turen blev något längre och allt fungerade inklusive värmen i bilen 🙂

På tal om värme i bilen, just denna bilen var utrustad med en detalj som man inte ofta ser på kojor, en taklucka i plåt.

Men nu var just denna detaljen inte original då jag kände igen ursprunget underifrån 🙂

Avslutar med en bild efter avslutat provkörning.

 

Publicerat i Mini Relaterat | 11 kommentarer

Nytt prisrekord £70.000

Ja vad säger man 850.000:- för en Mini Moke är det ett skämt eller?

Nej tyvärr så verkar det inte så annonsen hittar ni HÄR

Bilen som det handlar om är en av fyra Mini Moke som användes vid inspelningen av TV serien The Prisoner, efter detta så försvann bilen spårlöst, men så en dag i Juni 2011 så dyker plötslig en av dessa Prisoner Mokar upp i Holland där den stått bortglömt i 25-30 år!!
Jag skrev då några rader om denna upptäckt vilket ni kan läsa om HÄR

Bilen lades sen ut till försäljning på en auktionssida 2015 och såldes för £13.750 vilket ändå var ett ok pris för ett sådant stycke historia läs mer HÄR

Men därifrån till £70.000 är en bit, nu tror jag väll kanske inte att bilen kommer att säljas för detta priset men bara att lägga ut den för detta pris känns magstarkt.

Men pengar verkar inte längre ha något värde, när jag var i Essen för några år sedan så såldes det en VW Buss för €100.000 och som sagt det var för 5 år sedan.

Publicerat i Mini Relaterat | Kommentarer inaktiverade för Nytt prisrekord £70.000

Stormtändare

Presenttips

Jag har lyckats komma över ett antal stormtändare som pryds av en Mini Moke, gravyren görs i Sverige och minimoke.se är ensam distributör så ganska unika.

Tändaren är påfyllningsbar och levereras i en snygg presentförpackning

Pris inklusive frakt inom Sverige 200:-

Kontakta mig via mail HÄR

Publicerat i Mini Relaterat | 1 kommentar

Lite om El Mokar

I samband med artikeln om bränslecells Moke så blev jag lite intresserad av drivlinan och av eldrivna Mini Moke i största allmänhet och vad man använder för drivlina och vad för räckvidd som man uppger.

Som ofta när man går lite djupare så hittar man saker som man inte hade en aning om, det el konverteras Mini Moke i USA, det tillverkas kompletta bilar inklusive pressning och svetsning i Frankrike, det måste jag erkänna att jag inte hade en aning om.

Visste att man el konverterade Kinesiska Moke karosser i Frankrike sen flera år tillbaka, men nu gör man tydligen hela bilen och bygger även med plåt producerad inom EU.

Men vill nu även dra mig till minnes att jag faktiskt läst något om att man hade åsikter om produktionskvaliten på de Kinesiska bilarna och det löste man genom att tillverka bilarna helt själv tydligen 😉

Om man vill så kan man boka ett fabriksbesök, klinka på LÄNKEN så kommer ni till sidan som beskriver fabriken och där kan man även boka sitt fabriksbesök.

Made in US eller nästan

Detta är ytterligare en variant som bygger på färdiga karosser som kommer från fabriken i Kina men som slutmonteras och el konverteras i USA.

Modellen heter EMC-95A och tydligen så är dessa bilar registrerade som golfbilar och toppfart är därför begränsad till 40 km/h (25 MPH) och får med detta inte köras på gator/vägar där den tillåtna hastigheten överstiger 25 MPH.
Räckvidden på en 8 timmars laddning uppges till 64 km (40 miles)

Specifikationer som jag lyckats få fram är följande

Battery Type: AGM Battery (AGM batteri är ett vanligt blybatteri men med en modernare uppbyggnad med en absorberande glasfibermatta som binder elektrolyten.
Capacity: 12 kwh
Charging Time: 6-8 hours
Motor Type: Three-phase, AC, Asynchronous Motor
Rated Power: 7.5 Kw Motor Max Power: 15 Kw (20 Ps)
Max Torque: 95 N.m Max Speed: 6800 r/min
Denna typ av bil skulle troligen gå att registrera som en EU moppe med LGF triangel baktill.

Jag hitta en sida i USA där man kan hyra sin egen Moke och glida runt i, länken till sidan och som även beskriver lite om bilen hittar ni HÄR

Made in France

Den franska El Moken som kallas Nosmoke deras hemsida hittar ni HÄR

Denna bil byggs faktiskt helt och hållet i Frankrike, de har en egen produktionslina och även plåten som bilen byggs med är från Europa, detta gör ju denna bil riktigt intressant.

En inblick i produktionen kan ni få på denna LÄNK

Priset på bilen är 14.999€ plus moms och övriga skatter, de lämnar 2 års fabriksgaranti (Det är denna varianten som bränslecells Moken bygger på)

Den säljs med två olika typer av batteripaket,

Lead/Gel Pack (annat namn för AGM batteri)
Recharging time: 7 to 8 hours for a full charge
Autonomy : 70 km
Battery lifetime: 3 to 4 years

Lithium pack
Recharging time: 80% in 2 hours, 3h30 for a full charge (Option: ultra fast charger with 80% restored in 30 minutes of charging)
Autonomy : 130 km
Battery lifetime: 5 to 7 years

Övriga specifikationer på denna bil

Chassis: Monobloc 100% European double-sided galvanized sheet steel with electrochemical protection by cataphoresis
Paint: ”Premium” multi-layer
Dimensions: 3.155 x 1.590 x 1.550 mm
Weight without batteries: 521 kg
Brakes: Hydraulic with electropneumatic assistance Front discs and rear drums
Suspensions: Front: Independent type McPherson – Rear: Independent
Transmission: Direct on front wheels via gearbox and cardan
Wheels: Aluminum 155 / 65R13
Tires: Mixed type offroad/onroad
Lighting: CEE type (EU approved)
Engine characteristics
Engine: Electric, asynchronous type
Power: 10 kw
Batteries (2 packs available)
Charger: AC / DC with equalizer
Charging socket: charging with any household socket 220V / 16A
Power: 96 Volts

Performances
Max speed: 70km / hr
Maximum slope angle: 30%

Original equipment
Retractable belts (EU approved)
Secure storage box under the boot mat
2 meter recharge cable, standard socket
Hood: Simple top, Sunbrella fabric
Seats: fake leather with washable stitching. Front: adjustable seat. Rear: single folding horizontal bench
Warranty: 2 years, parts and labor

Options
Spare wheel & support
Car radio 4 x 100 watts
Winter hood with roll-up transparent doors (different colours)
Special colour or striped bimini top
Special colour seat belt kit
Coloured rims
Spare wheel cover (can be flocked)
Logo customisation hood and sides
Electric power steering.
Lithium quick pack charger
Right-hand drive

Denna bils säljs även från Belgien och deras hemsida hittar ni HÄR

Made in KINA

Den ”äkta” Kinesiska Moken kalla E-Moke och byggs av Chery Automotive och är den bil alla nya Mini Moke hade sitt ursprung, men verkar nu åtminstone i el version vara helt borta från Europa marknaden.

Men inte helt oväntat så verkar det nu även finnas en del intressekonflikter omkring namnet MOKE.

Företaget som registrerade namnet Moke i Australien, Moke Australia Pty Ltd och som inledde samarbetet med Chery Automotive som bygger bilarna idag anser sig äga rätten till namnet i hela världen men tydligen äger Cagiva fortfarande namnet i Europa.

En tidigare artikel om sammarbetet mellan Moke Australia Pty Ltd och Chery Automotive hitta ni HÄR

Denna Kinesiska version säljs av mokeinternational.com och finns både med el och med traditionell förbränningsmotor.

Lite fräck instrumentbräda har den tycker jag

Finns faktiskt en till salu i Sverige ligger på Blocket sen över ett år tillbaka LÄNK

Made in France/Germany

För att samla alla varianterna på ett och samma ställe så får även den Tyska Bränslecells Moken vara med i denna sammanställning, mer info om just denna bil finner ni i mitt tidigare inlägg HÄR

Sammanfattning, om jag skulle tvingas välja någon av dessa bilar så är valet enkelt, det skulle bli en fransbyggd men Lithium batteri den känns ganska ok.

Publicerat i Mini Relaterat | 8 kommentarer

Mini Moke med bränslecell

Håll i hatten nu finns Mini Moke även med bränslecell!

Det är universitetet Baden-Wuerttemberg Cooperative State University (DHBW) som i samarbete med företaget Cartol i Frankrike byggt upp en produktionslina för Mini Moke i Cerizay, Frankrike.

Ett utdrag av artikeln

På DHBW gör vi tekniköppen forskning, förutom vår MOKE har våra studenter även konverterat en Trabant som testfordon för andra koncept till ett elektriskt fordon.

Vilken är miljöpåverkan av metanolbränslecellen jämfört med andra drivenheter?
Bränslecellen fungera som en räckvidds förlängare, bilen är ett klassiskt elektriskt fordon och har ett relativt litet 10 kWh LFP (litiumferrofosfat) batteri.

Denna typ av batterier det enda litiumbatteriet som rimligen kan återvinnas, i de större batterierna upp till 95 kWh NMC-paketen (litium-nickel-mangan-koboltoxid) som ofta sitter i moderna elektriska fordon kan litiumen inte återvinnas i industriell skala.

Hela artikeln kan ni läsa HÄR

Det här med Elektriska Mini Moke är inget nytt och det finns faktiskt flera olika, E-Moke och sen finns JUM-Moke som i grunden är samma bil.

E-Moke är en Kinesisk byggd Moke rakt igenom medan JUM-Moke sätts samman i Frankrike och har lite annan batteri och motorlösning, så jag gissar att det är en JUM-Moke som universitet har byggt om och monterat en s.k. range extender i form av en bränslecell. att man väljer att driva bränslecellen med metanol beror med största sannolikhet på enkelheten.

Många tycka husbilar har just en metanoldriven bränslecell för laddning av batterier när man inte har tillgång till ström, så man tog vad man som redan fanns på marknaden.

Jag har försökt att få fram lite siffror på drivlinan men det är inget man direkt skryter med så det är svårt att få fram exakt.

Men det får bli ett annat inlägg när jag fått fram lite mer uppgifter.

Publicerat i Mini Relaterat | 18 kommentarer