När skall kollektivtrafiken börja bära sina egna kostnader?

Brukar inte ta upp politik här på bloggen då det lätt blir dålig stämning när man börjar diskutera detta ämne så om ni brukar åka buss eller tycker att bilskatten är för låg så sluta läsa HÄR!!

Det har blivit nytt år och traditionsenligt så har man inte missat att höja ett antal skatter, vilka får ni ta reda på själv men en tänkte jag informera er om.

Bilskatten skall åter höjas och man höjer självklart med tvåsiffriga procenttal 14% upp på äldre bensinbilar för dieselbilar skämdes man lite så där stanna det på 11% men de har ju tidigare fått fördubblad bilskatt.

På tal om fördubblad bilskatt, när skall vi slippa den dubbla bilskatten som infördes i samband med högertrafikomläggningen 1967, då beslutade man om att en fördubbling av bilskatten skulle gälla alla fordon tills kostnaderna för trafikomläggningen var betalda.
Se även HÄR

dagen_h

Tidigare så sa man att biltrafiken skulle stå för sina egna kostnader inklusive alla kostnader runtomkring olyckor och liknande, i denna summa har man alltid kunna slätta över och baka in vad politikerna själv tycker (för att undvika mer politik så skippar jag vad dessa pengar har öronmärks för) 😉

Men nu till rubriken och varför hela detta inlägg kom till.

När skall kollektivtrafiken börja bära sina egna kostnader?

Ja är svaret ganska givet, självklart aldrig då det inte är kostnadseffektivt att bedriva kollektivtrafik i ett avståndsmässigt så stort land som Sverige med så gles befolkning, då krävs det statlig subvention men vad jag hänger upp mig på är att det inte skall tas ut av oss bilisterna utan av alla via skattsedel eller moms, alla skall vara med att betala inte bara de som INTE använder sig av kollektivtrafiken.

Om du kör bil så per automatik finansierar du kollektivtrafiken om du inte kör utan åker kollektivt så är du likaledes en belastning för samhället ju fler som åker ju högre kostnader.
De som bor där kollektivtrafiken är sämst och minst utbyggd det är dessa som betala mest procentuellt per åkt kollektiv km, rättvist? Nä knappast men bilisterna bara tiger och betalar.

Beräkningarna som tagits fram visar att privatbilisterna ska betala 0,45 kronor per fordonskilometer för att kompensera de risker för olyckor som finns.
Men i VTI-rapporten visar det sig att den verkliga risken idag borde vara 0,22 kronor per kilometer, alltså en halvering. Bilisterna betalar därför dubbelt så mycket skatt som de borde.

Den som är konspiratoriskt lagd skulle kunna tro att felräkningen för bilisterna inte är någon tillfällighet.
I VTI-rapporten visar det sig att bilisterna missgynnas samtidigt som persontågen kommer undan alldeles för billigt. Persontågen har skatter och avgifter på 5,59 kronor per kilometer trots att den verkliga kostnaden är 9,43 kronor.

På Trafikanalys hemsida står det: ”Trafikanalys förser beslutsfattare inom transportpolitiken med goda och relevanta kunskapsunderlag.” Men VTI-rapporten visar alltså att Trafikanalys gjort en grov felberäkning men vaa fan petitesser.

Nä Skål ta maj fan och nu kommer snart fredagsbilden och den är som vanligt politiskt inkorrekt 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

2 svar på När skall kollektivtrafiken börja bära sina egna kostnader?

  1. micke skriver:

    Fyra minuter till bilden….

Kommentarer inaktiverade.