Italiensk ingenjörskonst

Tycker det är lite tragiskt att man än idag kan läsa om folk som på fullt allvar verkar tro att en Weber per automatik skulle fungera bättre på en koja än en kvalitets produkt från Skinner Union men det lite skoj att många av Weberförespråkarna själv har kommet till insikt och kör med SU 😉

Såg att nya ”äkta” Weber sedan 1992 tillverkas i Spanien tror Eduardo hade vänt sig i graven om han vetat.

Men vad är det då som är så mycket sämre med en Weber än en SU förgasare?

Det handlar i mestadels om komplexiteten hos Weber förgasaren jämfört med enkelheten hos SU förgasaren.
Italienarna har alltid velat krångla till saker lite extra kanske mest för att de kan men det är oftast inte till någon fördel utan ställer ofta till ett helvete för de som skall jobba med prylarna.

Det är i princip omöjligt att få till rätt lågfartsmunstycken, emulsionsrör, halsringar, huvudmunstycken och luftmunstycken utan obegränsad tillgång till alla olika varianter samt en rullande landsväg och en stor portion med tid och tålamod o.s.v.

Skulle man mot förmodan lyckas få till allt beträffande bestyckningen så kvarstår brölandet och lynnigheten beroende på dagsformen hos förgasaren flödar flödar inte 😉

Nästan lika omöjligt är det att reda ut vad exakt bokstäverna och siffror står för t.ex. 45DCOE9 😉

Finns det då inget som är bättre med en Weber förgasare än en SU?

Jo självklart och det är ju därför den användes så flitigt inom främst racing och på högprestanda bilar!

Motorn andas bättre med en Weber då gasväxlingen genom insug och förgasaren blir betydligt bättre än på en SU men denna fördel äts som sagt lätt upp av felaktig bestyckning.

Sen är det ju självklart även minst lika viktigt att torpeden är sönderskuren så det är öppet runt förgasaren så den lätt kan få i sig luften annars så blir ju gasväxlingen betydligt sämre än på dubbla SU.

Hitta detta garantidokument från Alstad Racing gällande TAR:s specialtunade Weber förgasare, men av moraliska skäl så salufördes aldrig dessa officiellt 😉

weber_web

Gotländska varpaförbundet tränar med blandat resultat 😉

 

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

4 svar på Italiensk ingenjörskonst

  1. Ola skriver:

    Håller med till punkt och pricka.

  2. Ola skriver:

    eller bult och bricka….

  3. Offline skriver:

    Hört talas om FAJS?
    Om inte får du gooooooooogla det..

Kommentarer inaktiverade.