Söka efter jord

Trot eller ej men efter ett antal veckor kan läsas månader utan att ha öppnat garageporten så var det åter dax att glutta på porten.

Inkoppling av batteriet stod på tur, nja inte montera batteriet utan bara testa och ansluta ett och se vad som funkade och inte.

För att slippa risken att röken skulle sippra ur någon kabel så fega jag och koppla först en multimeter mellan plus och minus så ser jag om det finns någon ev. kortslutning eller inte.

Jo jag vet att det är fegt men försiktigheten kommer med åren så friskt kopplat hälften brunnit gäller inte längre 😉

20140629_123629_resized   20140629_123736_resized

7,6 Mega ohm när alla förbrukare är avstängda känns helt ok och 4,5 ohm med tändningen på känns också ok så nu var det bara att ansluta batteriet och hålla tummarna för att så mycket som möjligt hoppar igång.

Jag visste sedan tidigare att jag hade jord problem lite varstans och orsaken är att bilen har ett tjockt lager sprutspackel, plus grund och två lager topplack.
När jag sen monterat dit bitarna så har jag inte velat skada lacken och då blir det liksom inte så mycket jord eller rättar sagt plus 😉

Så besvikelsen var inte så stor när jag inte hörde bränslepumpen ticka, jag utgick från att de var jordproblem då pumpen var en NOS pump.
Men va fann där var ju både spänning och jord till pumpen och ändå ticka den inte 🙁

20140629_125432_resized   20140629_130513_resized

Det var bara att skruva av den igen och kolla vad som hänt.

Men det finns inte så mycket som kan gå sönder i en traditionell SU pump men jag misstänkte samma fel som på mina nya fina brytarspetsar nämligen oxid på kontaktytorna.

20140629_130936_resized   20140629_131521_resized

Och visst var det samma problem, ett vitt pulver speciellt på ena kontakten, lite 1000 papper och sen montera samman igen och se på fan eller på videon visst tickar den på nu.

Montera tillbaka den på bilen igen och vred självsäkert på nyckeln och snacka om förvåning den var stendöd 🙁

Multimetern avslöja att det inte fanns någon spänning när jag mätte på pumpen, men tog jag av sladden från pumpen så var där spänning. Detta betyder att spänningsfall och kan ni gissa var problemet var?

20140629_133707_resized

Yes jag hade rätt från början att det var problem med jorden men då det även var ett kontaktproblem i själva pumpen så såg det bra ut när jag först mätte, men efter några tag med ett borr på undersidan och en taggbricka så ticka pumpen på som den skall.

Hant även fixa till jorden till höger blinkers, vad som kvarstår vet jag inte hundra säkert men tankmätaren funkar inte trots att jag lägger sladden till givare direkt till jord och sen lyser inte laddningslampan men det tar vi en annan gång.

Det här inlägget postades i Mini Relaterat, Renovering. Bokmärk permalänken.

3 svar på Söka efter jord

  1. micke skriver:

    Kul att du har fått fart i garaget igen!

  2. swemoke skriver:

    fart och fart men jag har onekligen varit där 😉

  3. Offline skriver:

    Friskt kopplat hälften plussat!!

Kommentarer inaktiverade.