Gröna generator gavlar

Det har ju diskuterats en del huruvida generatorgavlarna skall vara gröna eller omålade.
Jag vet med säkerhet att mina var grönmålade då jag själv blästrat bort färgen på dem, men jag kan ju inte vara 100 procent säker på att generatorn inte är utbytt den även om det låter otroligt att en Lucas generator skulle ha hunnit bli utbytt redan efter drygt 5000 mil 😉

Gröna gavlar web

Men jag har nu äntligen hittat bildbevis på att generatorerna faktiskt var helgröna även från fabrik, bilden ovan är från en försäljningsbroschyr till en BMC 1100 när MKII som introducerades maj 1967 och broschyren är tryckt 01/68 och min bil är byggd 12/67 så det känns rätt i tidsrymd! 

Här får jag även svar på att tändspolen och klämman till den skall vara olackade.

Så min slutsatt och nu också bestämda uppfattning är att det finns både ock, de tidiga (MKI) hade omålade gavlar det ser vi på bilderna på forumet men MKII har målade gavlar, om alla var målade lämnar jag öppet men jag skall ha målade och det är bevisligen inte fel 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

9 svar på Gröna generator gavlar

  1. Offline skriver:

    Säker på att 1100an levererades med 1,5″ SU och 1275 motor? 😉
    Så påstås det undertecknad har dålig syn..? 🙂
    (kan tänkas 1100 automat hade 1,5″ då 850 hade så. Topplocket på bilden är ändå ett stycke 12G940, kolla under ventilkåpan 😉 )
    Men om nu BMC hade dålig koll på vilken motor dom slängde in var kanske det blev si och så med hur dom målade saker? Andrew T.Hinner kanske fick order att bara måla mittbiten för dom hade brist på färg?
    Det enda som lär funka är helt enkelt köpa en DeLorean och åka tillbaks i tiden och kolla!

    • swemoke skriver:

      Gillar näsvisa personer 😉

      Första sida

      Auto

      Datablad

      Så ja det är en automat på bilden och den har en HS4 förgasare och annan topp, skarpsynt av dig måste jag erkänna 🙂
      Men det ändrar ingenting omkring färgen på generatorgavlarna för oavsett förgasare eller topp så har den gröna gavlar från fabrik så de så 😉

      DeLorean ja nu väcker du lite känslor det är en bil jag skulle kunna tänka mig i mitt andra liv men jag har redan provat på 😉

  2. Offline skriver:

    12G940 toppen har ändå inte suttit på nån som helst 1100 från fabrik, motorn på första bilden är en 1275cc. Kolla Parnell’s bok och jämför 1000 och 1275 toppar tills du ser skillnaden.

    Vad gäller DeLorean: så jäkla fräckt! Blir faktiskt lite avundsjuk 🙂
    Får du allt ta och berätta mer om!
    Du kände väl igen dig med PRV motorn? 😉

    • swemoke skriver:

      Menar du att värmeventilen sitter på sned på 1275 och rakt på de övriga?
      Där har du ju rätt men får titta lite mer på detta när jag kommer hem, men gavlarna är fortfarande gröna oavsett 😉

      Angående DeLoren bilden så är den tagen sommaren 2010 i centralorten Svedala.
      Omständigheterna bakom bilden är just att jag är lite svag för denna bil så får du tolka det hur du vill 😉
      Att det ligger en Volvo 6:a i den är ju inte direkt någon nackdel då det är lite av mammas gata men man kan ju hoppas att cylinderfodertätningarna kommer från P-R syskonen så det inte är av papper som på Volvon.
      Har faktiskt jobbat lite med dessa bilar (2st) då det på grund av motorn hamna på Volvo för komponentkontroll och utfärdande av intyg på att bränslesystem överensstämmer med ett redan avgas certifierat när de skulle privatimporteras.

      • swemoke skriver:

        Det är något speciellt med automaten var hittar man de 10 extra hästarna en MG 1100 har förvillande lika effektsiffror och automaten kom månaden efter kan det ha något samband?

        As well as the upmarket wood trim they were fitted with the 55bhp 1098cc MG 1100 engine.
        This was followed the following month by the announcement that automatic transmission would be available for the ADO16 and Mini.

        The MG 1100 used a new design of cylinder head, the 12G295, the first fruit of BMC’s relationship with Downton Engineering of Wiltshire, whose boss Daniel Richmond had become a consultant to BMC.

        The 12G295 had more open combustion chambers than previous designs. This was enough to boost peak power to 55bhp at 5500 rpm!
        Så långt verkar allt vara rätt men problemet är att den hade dubbla förgasare för att uppnå de 55 hästarna medan motorn på bilden bara har en förgasare om än en HS4 och jo jag får väll erkänna att jag nu delar herr Offlines åsikt att det är en 1275 motor eller åtminstone topp och då återstår bara en möjlighet att det är en Morris 1100 S som kom augusti – 67 för den hade 1275 motor trots att modellbeteckningen indikerar något annat för det kan väll inte vara så att man försöker luras i broschyren 😉
        Men än en gång var kom effekten på 55 hk ifrån någon som har en gammal automat så vi kan få lugn 😉

  3. Offline skriver:

    Du vet väl också det gick att få ADO16 med AC? 😉
    Men där var Moken först också 🙂
    MG1100 hade väl hela 58hk (sett i svensk broschyr) med i princip identisk motor som en Cooper 998 som ”bara” hade 55hk. Tänk vad 100cc extra kan göra i effekt, fast mer på vridmoment. Så om 1100 automat hade identisk motor som MG1100 men med enkelförgasare, om än en 1,5″ så kanske dom 55hk är helt korrekta?
    Har vi hamnat långt bort från ursprunliga ämnet nu 🙂
    (börjar snart undra vilken färg generatorn har i en Delorean, om det är nån fransk ja då går det leva utan kunskapen..)
    Första bilden ovan är ändå en 1275 med manuell låda.
    Sen skilde första årgången av MG1300 (-68) sig från dom kommande åren 😉

    • swemoke skriver:

      Tror jag får återkomma i ärendet BMC 1100 55hk eller 58hk det är frågan samt om det verkligen är en 1100 S på bilden då den har 1275 motor 😉
      Tror att PRV 6:an levereades som komplett enhet till alla och på Volvo satt det en S.E.V. MARCHAL och den kommer onekligen från grodätarlandet och den var inte målad inte ens gavlarna 😉

  4. Offline skriver:

    Då är det ganska klart vad som gjorde Moken till succe medan DeLorean inte riktigt blev det 🙂
    Hm, en Moke med Delorean generator.. det du! 😉

Kommentarer inaktiverade.