Engelska uppfinningar 3

Nu flyttar vi fokus upp i det blå och till ett av de modernare underverken från ön och som ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Jag sa tidigare när jag kom in på Svenska torpedbåtar att jag hade ytterligare en böjelse och det är just detta flygplan, har en DVD som visar en flygning från London till New York i realtid från cockpit allt från genomgången på marken planeringen av flygningen inklusive alternativa möjliga flygplatser vid olika motorhaveriscenarier under flygningen och självklart varje minut av själva flygningen och all radiotrafik både i cockpit och mellan planet och marken, denna video skall av förklarliga skäl helst ses i avskildhet annars så finns risken att man blir omhändertagen 😉

Har även en verkstadshandbok över Concorde om man skulle snubbla över ett plan som behöver fixas.

Men som sagt, flygplanet Concorde är ett Engelsk flygplan som börja ta form redan i början på 1960, och 2006 37 år efter första flygningen så valdes Concorde till Great British Design Quest före tvåan allas vår Mini och fyran Jaguar E-type.

Concorden flög första gången den 2 mars 1969 och den första reguljära flygningen genomfördes av British Airways (BA) den 21 januari 1976 och av Air France den 10 april samma år.

Concorden har hastighetsrekordet mellan Europa och Amerika (Transatlantic flight) mellan Heatrow och New York, planet var i luften 2 timmar 52 minuter och 59 sekunder.
Rekordet sattes den 7 feburari 1996 och står sig självklart än idag då det inte finns något plan som kan utmana.

DSCN6162  DSCN6164
Foto minimoke.se

Men hur var det nu, är planet verkligen Engelsk var inte fransmännen med på ett hörn också?
Jo det är rätt allt skulle delas/tillverkas absolut lika, historiskt så har ju samarbetet mellan England och Frankrike flutit lika smidigt som sirap en kall vinterdag och så även med Concorde samarbetet.

Men oavsett vad man säger så är designen Engelsk och Rolls-Royce motorerna likaså och alla BA:s plan är tillverkade i Filton England så resten kan grodätarna få ta credit för men det ändrar inget för planet är i mina ögon helt Engelskt och visar än en gång att England stod i främsta ledet när det gällde nytänkande på 60 talet.

Men namnet då? Nä inte ens namnet Concorde är franskt utan Latin och står för samstämmig, förbrödrande eller enande.

Det tillverkades totalt 20 st Concorder inklusive förserieplanen och jag tror att 19 finns kvar av naturliga skäl så saknas ett då planet samma dag den 25 juli 2000 gick från att vara trafikflygets i procent säkraste flygplan till att vara det mest olycksdrabbade.

Även olyckan berodde indirekt på fransmännens oviljan att kommunicera och lära av engelsmännen, en engelsk Concorde hade några år tidigare drabbats av en däckexplosion vid landning där däckrester flög upp och slog sönder tankarna i ena vingen på samma sätt som vid det ödeskrida haveriet utanför Paris.

BA satte då själv flygförbud för sina Concorder tills man fått fram en lösning som skulle säkerställa att detta inte skulle kunna hända igen, så på alla BA:s Concorder monterades ett sk. punkteringsskydd som skulle se till att däckrester aldrig skulle kunna flyga upp och skada tankarna. Vad tror ni Air France gjorde med sina Concorder? Just det självklart ingenting, men efter katastrofen så fick även Air France planen detta skydd, sent skola syndaren vakna 😉

Det har endast byggts två överljudsplan för civil flygtrafik och det är Concorde och sitt styvsyskon Tupolew Tu-144.

Tupolevs ”Konkordski” tillverkades i 17 exemplar men det genomfördes enbart totalt 100 reguljära flygningar och planet krascha dubbelt så många gånger som Concorden det vill säga två men med betydligt färre dödsoffer då första kraschen var vid en flyguppvisning i Paris och den andra under en postflygning så inga fulla plan.

Det finns endast en Tu-144 utanför Rysslands gränser och den står på taket på Auto&Tecknik museum i Sinsheim tillsammans med en Concorde, och jag har självklart varit där vid flera tillfällen 😉

DSCN6174  DSCN6177
Originalet och kopian tillsammans för första gången sen flygmässan i Paris 1973.

De båda planen har egentligen inget gemensamt men om man tittar på dem så inser man snabbt att de är lite för lika för att inte ha något släktskap och vara utvecklat helt avskilt från varandra.

Det var under det sk. kalla kriget och ryssarna lyckades komma över ritningar på Concorden, allt flöt på med kopieringen men engelsmännen och fransmännen fatta misstanke om att information läckte ut ur huset.

Vad gör man för att det skall svida mest för bedragaren? Jo man bestämde sig för att plantera felaktiga ritningar med fel.

Nästa underverk från ön blir ett ännu modernare och något som Volvo tänker sig att använda i kommande modeller, några gissningar??

Om ni missa underverk 2 så finns det HÄR

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

9 svar på Engelska uppfinningar 3

  1. Magnusson skriver:

    Längtar efter uppföljaren av denna historia Myyyycket intressant läsning! Vet du att testplanet står på http://www.iwm.org.uk/visits/iwm-duxford har själv varit inne i det! Kanske kan vi ta en tur dit nästa år på väg mot IMM ???

    • swemoke skriver:

      Jo jag vet, det var ett gäng som var där innan de kom till Silverstone 89 men vi var i Birmingham och letade efter Issigonis hus och grav vi skulle ju sätta en blomma.
      Men jag vet inte hur många dagar jag har på mig troligen åker jag hem redan på onsdagen och jag skall till British Motor Industry Heritage Trust Museum i Gaydon det står högst upp på önskelistan och det är 25 mil från träffen (tisdag) och på vägen tänkte jag ta Brooklands Museum som ligger 10 mil från träffen (måndag em), där finns en Concorde och även flygsimulatorn som piloterna lärde sig flyga i, sen finns det en del andra spännande saker där också måste ju även kolla in banan och McLarens museum och Mercedes handlaren o.s.v. så troligen stannar vi där över natten och åker till Gaydon på morgonen.

      Men som sagt det är långt ditt men jag har planerat lite löst och åker troligen färja från Esbjerg onsdag eller torsdag så ev. blir det en dag extra innan träffen men det är för tidigt att sia om men det skulle vara kul att kolla in även prototypen.

      • swemoke skriver:

        På tal om motorbanan i Brookland, nu kom jag på ett svår Googlad onödigt vetande om Brookland som jag såg på nätet i våras 😉

  2. Micke skriver:

    Jag hänger på. Har ju bara sett Concorde på bild, aldrig på riktigt. Någon som flugit i ett? 🙂

    • swemoke skriver:

      Om min virtuella flygtur räknas så JA men annars tyvärr inte, de sista månaderna man flög med planet så kosta en ToR biljett med Concorde i en riktning och vanligt plan den andra vägen 22.000:- men jag var för snål trots att detta var kraftigt reducerat pris 😉

      Men jag har sett det flyga/landa på Kastrup (var där med egen båt och plåta) sen kom det inflygande när jag vänta på bussen utanför Charles de Gaulle i Paris, det var ett majestätiske ljud hela marken vibrerar och alla kolla och peka upp.
      Sen såg jag det även på Heathrow men det var efter man slutat flyga så det bara stod parkerat i väntan på vidare transport.
      Sen har jag ju klappat om Concorden i Sinsheim ett antal gånger senast i somras när bilderna ovan är tagna 😉

      • Offline skriver:

        VA? Har du inte ens varit inne i ett Concordeplan???
        Har t.om. jag varit, samtidigt som Magnusson. Det exet som står på Duxford museet. Trodde det skulle vara mer lyxigt med tanke på vad biljetterna kostade på den tiden. vädigt trångt inuti. Tur man körde rymlig koja istället!

        • swemoke skriver:

          Men Herr Offline, hur kan du bara för en sekund tro att jag aldrig varit inne i en Concorde??
          Att jag skriver att jag tyvärr aldrig flyget med ett betyder ju inte att jag aldrig varit inne i ett.

          När jag skriver att jag klappat om Concorden i Sinsheim så betyder det att jag självklart även gick in i det och även i den ryska Konkordskin har jag varit inne i ett antal gånger.
          Av någon anledning så kommer det en post till om Concorde den 5/11-13 av någon anledning så jag skall fylla på med lite bilder från insidan av planen 😉

          Ett litet smakprov, kan du gissa var den är tagen 😉

          concorde1

  3. Mattias skriver:

    Du menar väl inte att TU-144 är styvsyskon till concorde?

    För TU-144 flög första gången 2 månader innan concorde´s hjul lättade från marken. så ryssarna var först SST plan. Inte väst. 😉

    • swemoke skriver:

      Hej Mattias välkommen hit.
      Jo styvsyskon var kanske fel av mig, delar man gener så blir det ju självklart halvsyskon 😉

      Helt rätt ryssen var först upp i luften och det var inte det ända de var först med, de var även drygt 27 år före Concorden att krascha och man lyckades också med konstycket att krascha 100% fler plan än Concorden 😉

      Men vem var först med att flyga betalande passagerare i överljudsfart?

      Sen en liten detalj, det var en franskbyggd Concorde som trilla ner så de Engelsbyggda Concorderna är fortfarande världens säkraste eller som man utrycker det minst olycksdrabbade passagerarplan 😉

      Nu skall du inte ta allt som skrivs på bloggen superseriöst det är ibland lite vinklat med fördel åt ö-riket men i sak så stämmer självklart det mesta men vissa detaljer kan ev. ha glömts bort 😉

Kommentarer inaktiverade.