En Spansk Perrera

Fick ett kryptiskt sms med en fråga om jag ville vara med när något väldigt exotiskt skulle lastas av från en biltrailer.

Då slumpen hade placerat mig enbart några mil från platsen för avlastningen så planerades dagens aktiviteter snabbt om så att jag kunde vara med när ekipaget skulle ankomma och lastas av.

Vad var då detta för speciell hundkoja?

Jo en äkta Authi 1275 GT, det är inte varje dag man snubblar över en sådan, och jag kan erkänna att jag aldrig sett en tidigare, har läst om den men aldrig sett en i verkligheten.

Vad är då speciellt men en Authi koja, är det inte bara en vanlig koja som monterats samman i Spanien?

Svar NEJ om ni tittar på bilderna nedan så är detta bara en detalj som är unik en Authi.

De yttre drivknutarna består av två sammankopplade traditionella kardankryss, en fördel med detta är ju att man aldrig behöver byta gummidamaskerna 🙂

Men jag tror att den egentliga anledningen är att detta är en enklare och billigare lösning att tillverka lokalt.

Det finns många fler detaljer som är unika på en Authi koja

Bilderna ovan visar på att alla instrumenten kommer från Veglia Bressel, luftintaget är även det tillverkat lokalt, bromsservon är inte Lockheed utan en från Bendix och sen har vi ratten som även den är unik för en Authi koja så det råder inget tvivel att detta är en Spansk Perrera 🙂

Jag tycker det är viktigt att säkerställa att en bil verkligen är det som man betalar för, sägs det att det t.ex. är en Cooper S 1071 då är ju oftast priset satt utifrån att det är just en sådan bil och då skall hela bilen vara det och inte bara papperna.

Kan tipsa om min sida där jag på ett enkel sätt förklara var ni kan hitta tillverkningsdatum på lite olika komponenter se HÄR

Ett tips är att börja med att titta på rutorna, stämmer tillverkningsdatumen på merparten av rutorna med när bilen är producerad? Detta brukar ge en ganska bra bild på om karossen verkligen är original eller inte?

Tar ett exempel på denna bil, den har unika rutor som inte sitter på någon annan koja än de som är tillverkade i Spanien bara detta ger en klar bild att karossen hör till bilen, sen vecka 21 och 1973 gör att man får en ganska tydlig bild att detta är originalrutorna.

Efter inspektion och däcksparkning och lite mer vätska i hydrolastic systemet så var vi klara för en första provtur.

Alltid spännande att köra koja och nu i en ”äkta” Authi 1275 GT som på sin tid var ett riktigt fullblodsmonster från Sydeuropa 😉

Senast jag körde koja så var det i en Moke, denna turen blev något längre och allt fungerade inklusive värmen i bilen 🙂

På tal om värme i bilen, just denna bilen var utrustad med en detalj som man inte ofta ser på kojor, en taklucka i plåt.

Men nu var just denna detaljen inte original då jag kände igen ursprunget underifrån 🙂

Avslutar med en bild efter avslutat provkörning.

 

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

11 svar på En Spansk Perrera

  1. Offline skriver:

    Har pratat lite vett i ägaren så han lovade montera innerklädseln till takluckan å det snaraste för att om möjligt dölja dess ursprung.

  2. Astrid skriver:

    Klockan var väl kanske 13.30 idag när jag hittade denna blogg första gången….och läser om en gul spanjor…..i Sverige….
    Läser vidare….och hoppsan…. här står det om gamla träffar på 80-talet där jag var med!

    Efter någon timme bestämmer jag mig för att dra norrut några mil…utnyttja det fina augustivädret…och spana lite på bilar….och då ramlar jag på …en gul spanjor!!

    • swemoke skriver:

      Visst är världen liten ibland 😎

    • Offline skriver:

      Vi ses väl på lördag 😉
      Blir tiotiden lagom?

      • Nr skriver:

        Nja…..jag tror inte det blir…..ska bli väldigt varmt… 30 grader.

        Hoppas nog på skapligt väder i Veddige om två veckor.
        Eller en annan tur…..kanske egen?
        Hallands fordonsveteraner ska nog ha senare i höst…
        Får hålla koll på Björkäng…

  3. Micke skriver:

    Bra blogginlägg om kul bil.
    Jag länkade till det från diverse ställen.
    Så nu kanske det blir lite mer trafik.
    🙂

    Fast jag visste ju om bilen innan dig…

    • swemoke skriver:

      Tack för att du länka till inlägget 143 klick från Facebook totalt så det var verkligen ett lyft. Sen klicka ju dessa besökare ofta dig vidare till annat på bloggen så 412 visade sidor totalt igår vilket jag tror är rekord 👍

      Jo jag hörde att han läckt till dig innan, men jag fick se den på bild redan 17 juni 😜

Kommentarer inaktiverade.