Lite om El Mokar

I samband med artikeln om bränslecells Moke så blev jag lite intresserad av drivlinan och av eldrivna Mini Moke i största allmänhet och vad man använder för drivlina och vad för räckvidd som man uppger.

Som ofta när man går lite djupare så hittar man saker som man inte hade en aning om, det el konverteras Mini Moke i USA, det tillverkas kompletta bilar inklusive pressning och svetsning i Frankrike, det måste jag erkänna att jag inte hade en aning om.

Visste att man el konverterade Kinesiska Moke karosser i Frankrike sen flera år tillbaka, men nu gör man tydligen hela bilen och bygger även med plåt producerad inom EU.

Men vill nu även dra mig till minnes att jag faktiskt läst något om att man hade åsikter om produktionskvaliten på de Kinesiska bilarna och det löste man genom att tillverka bilarna helt själv tydligen 😉

Om man vill så kan man boka ett fabriksbesök, klinka på LÄNKEN så kommer ni till sidan som beskriver fabriken och där kan man även boka sitt fabriksbesök.

Made in US eller nästan

Detta är ytterligare en variant som bygger på färdiga karosser som kommer från fabriken i Kina men som slutmonteras och el konverteras i USA.

Modellen heter EMC-95A och tydligen så är dessa bilar registrerade som golfbilar och toppfart är därför begränsad till 40 km/h (25 MPH) och får med detta inte köras på gator/vägar där den tillåtna hastigheten överstiger 25 MPH.
Räckvidden på en 8 timmars laddning uppges till 64 km (40 miles)

Specifikationer som jag lyckats få fram är följande

Battery Type: AGM Battery (AGM batteri är ett vanligt blybatteri men med en modernare uppbyggnad med en absorberande glasfibermatta som binder elektrolyten.
Capacity: 12 kwh
Charging Time: 6-8 hours
Motor Type: Three-phase, AC, Asynchronous Motor
Rated Power: 7.5 Kw Motor Max Power: 15 Kw (20 Ps)
Max Torque: 95 N.m Max Speed: 6800 r/min
Denna typ av bil skulle troligen gå att registrera som en EU moppe med LGF triangel baktill.

Jag hitta en sida i USA där man kan hyra sin egen Moke och glida runt i, länken till sidan och som även beskriver lite om bilen hittar ni HÄR

Made in France

Den franska El Moken som kallas Nosmoke deras hemsida hittar ni HÄR

Denna bil byggs faktiskt helt och hållet i Frankrike, de har en egen produktionslina och även plåten som bilen byggs med är från Europa, detta gör ju denna bil riktigt intressant.

En inblick i produktionen kan ni få på denna LÄNK

Priset på bilen är 14.999€ plus moms och övriga skatter, de lämnar 2 års fabriksgaranti (Det är denna varianten som bränslecells Moken bygger på)

Den säljs med två olika typer av batteripaket,

Lead/Gel Pack (annat namn för AGM batteri)
Recharging time: 7 to 8 hours for a full charge
Autonomy : 70 km
Battery lifetime: 3 to 4 years

Lithium pack
Recharging time: 80% in 2 hours, 3h30 for a full charge (Option: ultra fast charger with 80% restored in 30 minutes of charging)
Autonomy : 130 km
Battery lifetime: 5 to 7 years

Övriga specifikationer på denna bil

Chassis: Monobloc 100% European double-sided galvanized sheet steel with electrochemical protection by cataphoresis
Paint: ”Premium” multi-layer
Dimensions: 3.155 x 1.590 x 1.550 mm
Weight without batteries: 521 kg
Brakes: Hydraulic with electropneumatic assistance Front discs and rear drums
Suspensions: Front: Independent type McPherson – Rear: Independent
Transmission: Direct on front wheels via gearbox and cardan
Wheels: Aluminum 155 / 65R13
Tires: Mixed type offroad/onroad
Lighting: CEE type (EU approved)
Engine characteristics
Engine: Electric, asynchronous type
Power: 10 kw
Batteries (2 packs available)
Charger: AC / DC with equalizer
Charging socket: charging with any household socket 220V / 16A
Power: 96 Volts

Performances
Max speed: 70km / hr
Maximum slope angle: 30%

Original equipment
Retractable belts (EU approved)
Secure storage box under the boot mat
2 meter recharge cable, standard socket
Hood: Simple top, Sunbrella fabric
Seats: fake leather with washable stitching. Front: adjustable seat. Rear: single folding horizontal bench
Warranty: 2 years, parts and labor

Options
Spare wheel & support
Car radio 4 x 100 watts
Winter hood with roll-up transparent doors (different colours)
Special colour or striped bimini top
Special colour seat belt kit
Coloured rims
Spare wheel cover (can be flocked)
Logo customisation hood and sides
Electric power steering.
Lithium quick pack charger
Right-hand drive

Denna bils säljs även från Belgien och deras hemsida hittar ni HÄR

Made in KINA

Den ”äkta” Kinesiska Moken kalla E-Moke och byggs av Chery Automotive och är den bil alla nya Mini Moke hade sitt ursprung, men verkar nu åtminstone i el version vara helt borta från Europa marknaden.

Men inte helt oväntat så verkar det nu även finnas en del intressekonflikter omkring namnet MOKE.

Företaget som registrerade namnet Moke i Australien, Moke Australia Pty Ltd och som inledde samarbetet med Chery Automotive som bygger bilarna idag anser sig äga rätten till namnet i hela världen men tydligen äger Cagiva fortfarande namnet i Europa.

En tidigare artikel om sammarbetet mellan Moke Australia Pty Ltd och Chery Automotive hitta ni HÄR

Denna Kinesiska version säljs av mokeinternational.com och finns både med el och med traditionell förbränningsmotor.

Lite fräck instrumentbräda har den tycker jag

Finns faktiskt en till salu i Sverige ligger på Blocket sen över ett år tillbaka LÄNK

Made in France/Germany

För att samla alla varianterna på ett och samma ställe så får även den Tyska Bränslecells Moken vara med i denna sammanställning, mer info om just denna bil finner ni i mitt tidigare inlägg HÄR

Sammanfattning, om jag skulle tvingas välja någon av dessa bilar så är valet enkelt, det skulle bli en fransbyggd men Lithium batteri den känns ganska ok.

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

8 svar på Lite om El Mokar

  1. Offline skriver:

    Står right hand drive om franska Moken, hur ska det tolkas?
    Att dom siktat in sig på engelska marknaden?!!

  2. Offline skriver:

    För min del så hade franska versionen räckt bra till säkert 75% av min körning.
    Men på vintern..
    Bensinvärmare i ”kupen” kanske?
    Givetvis då konverterad till metanldrift 😜

    • swemoke skriver:

      Med tanke på karossutförandet som en Moke har så får den nog klassas som en vackert väder bil, och skall man tvunget köra när det är kallt så föreslår jag en polar overall 🙂

      • Offline skriver:

        Nöjer mig med taklucka tills det står en Moke på gården.
        Sen om det blir en fransk eller Micke kommer till insikten att en räcker.. 😉

  3. Offline skriver:

    Men det bästa med franska versionen verkar vara att den åtminstone teoretiskt kommer att rosta mindre än ursprungsversionen.

Kommentarer inaktiverade.