Teknikhörnan 2

  Det kom upp till diskussion på hundkojeforumet om man kan fastställa vilken typ av kamaxel man precis hittat i en undangömd bra och ha låda?

När jag snabbt skulle beskriva rakt ur huvudet hur man mäter durationen på en kamaxel så insåg jag att jag glömt vad vi lärde oss på teorilektionerna på fordonsteknisk linje för något år sedan och blev igen lite nyfiken på hur det egentligen ligger till 😉

Det enklaste och i princip det ända riktigt säkra är självklart att kolla alla märkningar och se om detta tillsammans med Google kan ge någon ledtråd.

Men om man inte kan hitta något på Google, kan man då inte mäta upp kamaxeln och på detta sätt komma fram till ungefär vad det är för kamaxel?
Jo det kan man självklart och det är detta jag tänkte ta upp hur man går till väga för att det skall bli rätt, för hur kommer man t.ex. fram till att en kamaxel är just 288 grader och vad betyder dessa siffror?

Men hur går man då tillväga för att mäta upp en kamaxel?
Först det bästa och enklaste är att låta kamaxeln sitta kvar i blocket då får man den perfekta styrningen av kamaxeln och stabila värde på indikatorklockan.
Sen behöver man en stötstång, indikatorklocka med magnetfäste och en gradskiva med en noggrannhet på 1 grad.

1: Drag ett tunt streck på motorblocket lodrät ner mot den monterade gradskivan på kamaxeln.
2: Släpp ner en stötstång och montera indikatorklockan.
3: Nollställ indikatorklockan och vrid fram och tillbaka till du hittar precis där nålen börjar röra sig, här ställer du gradskivan på 0 grader mot strecket du ritat.
4: Vrid nu kamaxeln tills du når max öppning läs hela tiden av på indikatorklockan och så fort den stannar så vrider du fram och tillbaka på kamaxeln till du hittar precis brutpunkten.
5: Nu läser du av gradskiva och är det en 288 graders kamaxel och du ställt gradskivan korrekt och mätt rätt så bör du komma fram till 72 grader
6: Nu till själva uträkningen, 72+72*2 =288 enkelt eller hur 😉

Men hur kommer man då fram till dessa siffror?
Jo då man har 72 graders öppning så har man rimligtvis även 72 graders stängning vilket ger 144 grader, men sen är det ju så att vevaxeln rotera två varv när kamaxeln roterar ett varv så då dubblar man helt enkelt värdet då det är vevaxelgraderna som åsyftas när man klassificerar en kamaxel.

Så det var ju inte så svårt ändå, men är då detta hela sanningen?

Nja detta är den matematiska uträkningen så långt är det korrekt men det säger inte hela sanningen.
Om man vill ha reda på den exakta öppningsvinkeln så måste man räkna av de grader som det tar att utjämna ventilspelet vilket sker på vad man kallar rampen på kamaxeln, vilket brukar vara runt 30 grader och då är vi nere på 42+42*2 = 168 grader kanske inte lika imponerande men oftast är sanningen inte lika häftig som teorin 🙂

Oavsett hur häftig kamaxeln är så måste ventilen hållas stängd omkring 300 grader (bascirkeln på bilden nedan) för att den termiska belastningen som uppstår på ventilen skall kunna ledas bort via ventilsätet och vidare ut i toppen.

Om inte detta sker så kommer ventilen att deformeras i vad vi kallar en ”bränd ventil” en bit av ventilens ytterkant och tätningsytan smälter helt enkelt bort av värmen.

Men det är inte slut där, siffrorna ovan säger väldigt lite om hur häftig kamaxeln är och hur mycket ventilerna öppnar (lyfthöjd).

Skall vi ta reda på om det är en häftig kamaxel eller inte så måste vi mäta både insugs och avgasnock och sätta in dessa så vi ser ”överlappet” tiden/graderna när både insugs och avgasventil är öppna samtidigt och självklart även lyfthöjden så man får en bild av hur mycket bränsleluftblandning som kan komma in i cylindern.

Vad är då den optimala lyfthöjden, kan det inte blir för bra?

Jo absolut, allting hänger samman och grundprincipen är att optimal lyfthöjd skall vara omkring 40 % av insug/avgaskanalens innerdiameter men detta plus begrepp som lobseparation vilket kan beskrivas som hur spetsiga nockarna är o.s.v. är överkurs och jag har tyvärr ingen riktig koll på detta så där får man ta hjälp av Google 😉

Om ni missat Teknikhörnan 1 så hittar ni den HÄR

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

10 svar på Teknikhörnan 2

  1. Offline skriver:

    Bra guide till hur man kan mäta själv!
    Har en du skulle kunna få roa dig med att kolla upp.
    (Men risk det blir för dyrt köra och lämna den till dig 😉 ).

    Mäta lyfthöjd samt kolla vilken oljepumpsdrivning kammen har och sen kika i någon av David Vizard’s nyare böcker brukar ge en bra ledtråd till vad man har för nåt.
    Sen finns det Piper Magnum och KENT kamaxlar till kojan, men dom brukar vara märkta med t.ex. MD286 vilket då är en 286 graders kamaxel.
    (har en NOS MD310 om du vill hetsa Moken lite, körbarhet nolla…?)

    BMC Special Tuning kamaxlar brukar vara mildare än vad som anges.
    Vilket skulle kunna bero på att dom ”häftiga” värdena mättes upp vid nollspel?
    Fått för mig värdena blir annorlunda då? Citat: ”Om man vill ha reda på den exakta öppningsvinkeln så måste man räkna av de grader som det tar att utjämna ventilspelet” Som sagt, hur mätte Special Tuning?

    Det där med lobseparation kan tydligen ändra motorkaraktären en hel del.
    T.ex. om man kör med turbo är det bra att öka denna.
    Kan inte tekniska data på kamaxeln till Metro Turbo utantill, men vill minnas den skiljer sig mot dom andra. Eller?

    Det där med optimal lyfthöjd ska vara 40% av kanalens diameter var ny kunskap och säkert är det så.
    Nåt som tycks vara optimalt på en koja är att avgasventilen bör vara 82% av insugsventilens storlek. Kanske så med andra motorer med?

    • swemoke skriver:

      Haha priset för hur dyrt ett besök hos mig blir avgör du själv eller åtminstone delar av dig i form av högerfoten 🙂
      Men hur det överhuvudtaget är möjligt med det fordon som du förflyttar dig med är för mig en gåta, men du passerade kanske en skola och då kanske 😉

      Skoj att du läst och ännu roligare att du skrivet en lång kommentar det piggar alltid upp.

      En KENT MD310 låter som ett perfekt val till en standar 850cc, tror det hade blivit intressanta köregenskaper och kanske inte helt optimalt bottendrag 😉

      Men jag titta på några andra av KENT:s kamaxlar och de verkar lite förvirrade när det gäller beteckning en 272 kamaxel har en duration på 314 grader och en 264 har 310 grader.

      En annan sak tittar man på deras hemsida så skriver de ut vad jag ser som lobseparation och benämner det som Timing men som sagt jag har lite tunt på fötterna här så jag skall inte gissa med bombsäkert tonfall denna gången 😉

      Men men hur som helst, du har helt rätt det är lobseparationsvärdena som bestämmer motorns karaktär i form av överlapp som ger vad man kallar spolfunktion, här är det extremt viktigt att insug och grenrör är rätt avstämt annars så blir det inget bra.

      Kan nämna att på moderna motorer som självklart har separata kamaxlar för avgas och insug så har man kamaxelförställare som på hydraulisk väg styr öppning och stängning genom att vrida/förskjuta kamaxlarna individuellt. Det har gått så långt så man kör även EGR genom att kamaxelreglering.

      Optimal lyfthöjd är rent teoretiskt och gammal grundregel, mycket troligt att avgasventilen skall vara 82% av insugningsventilen är samma typ av grundregler som lyfthöjden men inget jag läst.

  2. Offline skriver:

    Det var en 90-väg. en gång i tiden.. och nedförsbacke 😀
    Dom 82% är nog något som snappats upp från Vizard’s böcker.
    Mja, om det är så förvirrat med KENT’s kamaxlar är mer än minnet säger just nu.
    Som sagt mest läst om dom i nämnda böcker.

    Men nu har datorn pajat, som inte resten var nog.. sitter på en lånad hos Ola.
    Blir en ny så småningom 🙂

    • swemoke skriver:

      90-väg och nerförsbacke kan vara förrädiskt speciellt om det inte längre är 90 på sträckan 😉

      Jag har själv också Vizard´s böcker till och med dubblett av hans gula bibel och någon skulle vara sugen på ett ex. men får erkänna att jag inte läst bökerna från pärm till pärm men det ligger säkert något i det. Skall för skojs skull mäta på en modern motor och se om det stämmer även där.

      Datorn pajat trist, men se det nu från den positiva sidan då har du ju fått en anledning att köpa en ny 🙂
      Satsa på en med stor skärm det är underbart att se vad man skriver och slippa sitta och rätta i efterhand.
      Tänk om även din telefon skulle ge upp skulle vara skoj att se dig med en sprillandes ny AjFAN telefon 😉 😉

  3. Offline skriver:

    Än så länge säljs det Dumfånar med knappar t.om. vikbara sådana.
    Men, måste väl hänga med i utvecklingen..
    Fast stötstänger och BMC A-serie sviker jag aldrig!

    • swemoke skriver:

      Jo jag vet min bror köpte en rent ny Nokia 3110 och han fick en LP skiva av mig när han fylla 65 i November så visst finns det hopp om att dåtiden kommer tillbaka. Om man väntar tillräckligt länge så blir allt omoderna modern igen 😉
      Googla MBUX det är det nya i bilar nu 😉

  4. Offline skriver:

    En till folkabuss? 😉
    Nokia, trodde knappt dom fanns längre.
    (jodå, har sett att den modellen finns i ny form)

    • swemoke skriver:

      Nja inte riktigt en ny folkabuss du får nog Googla igen 😉 Jo han har en gammal original Nokia som han haft sen den var ny och sen köpte han en 3110 av nya modellen 😉

  5. Offline skriver:

    Det där MBUX verkar vara nån ny mjölkmaskin från AlfaLaval
    Nu är vi långt från kamaxlar!

Kommentarer inaktiverade.