Bilen stod kvar

Trot eller ej men igår var jag en tur ut i garaget första för i år, kände lätt abstinens så jag gick ut för att sparka lite på däcken rulla fram den en halv meter så att det inte blir ståplattor på däcken.

När jag rullat fram bilen lite så såg jag att jag lagt ett paket i batterifacket, det var batterifästet från M-parts tänkte bara att packa upp och skruva dit.

paket   hallare

Men som oftast så blir innebörden av ”bara” lite mer än vad man förväntat sig, gängorna i bilen hade jag redan fixat till men gängorna på stängerna var sylvassa och slarvigt gjorda, så det fick bli några varv i smärgelduk och sen fram med ett UNF gängsnitt och rensa gängorna sen kunde man ta på dem utan handskar. När jag ändå håll på så putsade jag bort lite ytrost och på med ett rejält lager Corrosafe.

batt1   batt2

Sen när detta torkat lite så var det bara att smeka dit gängstavarna och se så fint det blev.

Vet att jag köpt en röd jordkabel men inte var jag lagt den 🙁 så det får vänta.

Sen när jag tog bilden med blixt på så ser man rent för tydligt att jag måste rengöra och putsa upp batterifacket så inte batteriet blir smutsigt 😉

Men det får bli nästa gång, precis när jag fått upp farten och kommet igång så var det dags för kaffe sen kom jag aldrig ut igen.

Ps: På den högra bilden längst ner till vänster så kan ni skymta en Alstad Racing patent, alla som har demonterat mer än en bakvagn på en koja har säkert dragit av minst en av bultarna och svuret över detta.

Alstad Racings lösning på detta problem är en 8mm gängad platta i rostfritt som placeras på insidan i tröskeln sen bytts även bultarna ut till rostfria sen får infästningen anses framtidssäkrad 😉

Jo jag vet att det inte är original men denna lösning valdes när jag var inne på att alla bultar och muttrar skulle vara rostfria och det går inte att fixa till en originallösning i efterhand då det kräver svetsning

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

12 svar på Bilen stod kvar

  1. Micke skriver:

    Herregud! Nu är du ju snart klar!
    😉

    • swemoke skriver:

      Tror du ja 😉

      • Micke skriver:

        kan ju berätta att det går inte fortare med Miss Moneypenny (den gula Moken)….

        • swemoke skriver:

          Ja men vi skall förhoppningsvis leva många år till så vi hinner nog och det verkar inte som våra bilar sjunker i värde så jag ser den mer och mer som en pensionsförsäkring 😉

          • Micke skriver:

            din skulle funka som pensionsförsäkring ja!

            Miss MoneyPenny liknar mer något man bygger nya korallrev av…

            😀

  2. Offline skriver:

    Tror den blir klar till februarilovet!
    Kanske inte just i år, men ändå!
    Batteriklämman ser nämligen skavd ut så den får väl lackas om?
    Då ska korrekt lack-kod till detta hittas, lackaren kontaktas m.m.
    Men trots detta så tar det sig!!!

    • swemoke skriver:

      Jag tänkte faktiskt penselbättra men det är kanske bäst att göra som du skriver så det blir ordentligt gjort 😉

  3. swemoke skriver:

    Micke,
    Ja det är fantastiskt vad en så liten bil kan rosta, men samtidigt så är det ju greppbart att laga upp den, tänk mycket rak plåt och allt finns att köpa idag.

    Vill du få ett riktigt lyft i motivationen så lämna den till blästring och epoxigrund sen är det en fröjd att gå runt och titta på alla hålen 😉

  4. Offline skriver:

    Ah, så det är pensionsförsäkringar vi håller på med.
    Tar sina modiga år innan den ska betalas ut, så då behövs det inte stressas längre 🙂

    • swemoke skriver:

      Nä här handlar det om långsiktig förvaltning så det gäller att inte renoveringen går för fort 😉

  5. Offline skriver:

    Hopas bara barnbarnen hinner avnjuta den lite innan bensinförsäljning blivit brottslig.

Kommentarer inaktiverade.