Projekt automat

I söndags när vi var ute och provkörde ”Mokeden” så påmindes jag om mitt automatlåde projekt som stod ivägen mitt på golvet, så idag när det blev en stund över så skred jag till verket med ny energi 😉

Vad kan döljas under denna kåpan kan det vara ett ventilpaket med tillhörande kontrollsystem?

aut16   aut15

Jo helt riktigt till vänster vinns tre hydrauliska kolvar som styr bromsbanden som på denna växellåda faktiskt är just bromsband typ en livrem, kontrollsystemet som styr hela härligheten syns till höger på bilden.

aut17

De hydrauliska kolvarna på bilden ovan ersätter de hydraulelement som normalt sitter inne i växellådan i form av bromselement och kopplingselement rödmarkerade på bilden nedan. (BMC kallar dessa tre kolvar för servoenhet)

En minst sagt annorlunda lösning som jag aldrig sett tidigare, men mer om detta senare..

modern

Det hydrauliska kontrollsystemet brukar bestå av ett gäng kulor och fjädrar strategiskt utplacerade i en labyrint och på äldre bilar även några mekaniskt styrda kolvar som styr vilken väg oljan skall ta.

På nyare växellådor är dessa ersatta av elektroniskt styrda solenoidventiler men den stora frågar var hur ser det ut på en BMC automat?

aut19   aut18

Lite lätt besviken inga kulor eller fjädrar så långt ögat kan se, och kontrollsystemet är extrem litet med tanke på att fyra växlar skall styras plus backen.

Djupare än så här kom jag inte, får inte ut varken kontrollsystem eller den s.k. servoenheten (kolvarna), måste tyvärr kapitulera och gå in och läsa på i verkstadshandboken pinsamt jag vet men va fan det bjuder jag på.

Har ni missat mina tidigare inlägg omkring projekt koje automat så finns de på länkarna nedan.

Blogg 1
Blogg 2
Blogg 3
Blogg 4
Blogg 5

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

7 svar på Projekt automat

  1. Offline skriver:

    Spännande! Men varför besviken?
    BMC gjorde givetvis den fulländade automatlådan som andra då envist vägrar kopiera då det skulle visa sig att ingenjörerna inte gjort rätt för sin lön på många herrans år.

    Kompisen berättade häromdan hur han bytte solenoidpaket på en av dom numer ”världsberömda” Wolksvagen, tydligen behövs det inte mindre än 9 solenoider för att styra växlandet (ärligt talat vet jag inte hur många växlar den har). Den växlade innan bytet så brutalt så drivknutarna gick av.

    Nåt man givetvis aldrig hört talas om har hänt på en BMC produkt.

    Ser fram emot du sen sätter ihop lådan igen och stoppar den i Moken!

  2. Micke skriver:

    Där bak i Moken då…
    TwiniMoke!

  3. swemoke skriver:

    Att montera samman den blir nog aldrig aktuellt tror man behöver lite verktyg då, förvisso så har Ola troligen dessa men nej det blir aldrig aktuellt.
    Om någon har en automat koja så är det bara att anmäla sitt intresse för vilka delar man behöver så kommer jag att skänka bort delarna till behövande….

  4. Offline skriver:

    Var en kojeautomat/motor på blocket för 1-2 månader sen,
    kan undra om den hamnade hos någon behövande?

  5. swemoke skriver:

    Ja men jag tror att den är svårsåld, marknaden kan inte vara så stor 😉

  6. Micke skriver:

    Tommy H i Mora är nog intresserad!
    Jag har skickat över adressen till denna blogg

Kommentarer inaktiverade.