Utvändiga skillnader på automat och manuella motorer

Frågan som jag ville ha svar på var vad som egentligen är skillnaderna på en motorblocket avsedd för automatlåda gentemot en för vanlig manuell låda?

De visuella skillnaderna räknar jag till fyra se bilden nedan.

skillnad

1: Oljestickans placering
2: Oljerörets bockning
3: Oljefiltrets storlek och placering
4: Hål för oljestickan saknas

Vad jag kan komma fram till så är den ända faktiska skillnaden att det inte finns något borrat hål för oljesticka, som man ser på bild tre så är det endast monterat ett lock över den ordinarie oljekanalen vilket gör att det bara är att skruva dit en vanlig filterhållare om motorn skall användas på en manuell låda.

Men hålet för oljesticka bild fyra måste borras och det är väl ingen raketforskning precis men jag har en känsla av att godset är ganska tjock just där.

Men mer om detta när motorn är separerad från lådan, så nästa steg blir att titta lite invändigt….

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.