Bil nummer 1000 är producerad

Att Moke International och Chery menar allvar med satsningen på att börja tillverka och sälja Moke igen visar produktionssiffror och bilder.

cherymoke1   cherymoke2

Men vad tycker då en sann Moke entusiast om dessa fordon?

Den Engelska Moke klubben gör nu en undersökning bland sina medlemmar om hur de ser på dessa nya Mokar om de skall frysas ut eller ev. accepteras likt BMW Minin?

Hur ser jag själv på dessa bilar?
Jag måste säga att jag imponeras av entusiasmen hos företrädarna för modellen och jag skulle hemskt gärna vilja prova en så nu har jag fått ytterligare en anledning att åka till Karibien 😉

Men en Kinesisk budgetkopia byggd av kvalitets produkter från Chery kan ju aldrig jämföras med originalet punkt slut.

Men jag tror ändå att de kan sälja en hel del om de låter priset motsvara vad man egentligen köper, men jag tror tyvärr att man även försöker ta betalt för kultstatusen som originalet har och här tror jag de skjuter sig själv i foten men den som lever får se.

cherymoke3   cherymoke4

Bilderna ovan är tagna på Saint Barths som är en liten Ö i Karibien och som faktiskt var svensk ända fram till 1878 så nu fick vi även en liten historielektion 😉

En liten videosnutt från bilmässan i Bangkok där Moken var en av dragplåsterna….

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

6 svar på Bil nummer 1000 är producerad

  1. Micke skriver:

    Undrar om de någonsin kan bli godkända i Sverige?

    • swemoke skriver:

      Jag har läst att man undersöker möjligheten att få den godkänd i EU men det är nog inte helt enkelt tror den saknar en hel del saker som är EU krav.

      Nej ända möjligheten är som flyttgods men då måste man bo/jobba samt ha ägt bilen i minst 12 månader men då bör det gå utan större problem.

      En bil som ägts och brukats i ett land utanför EU i mer än tolv månader, är i Transportstyrelsens bemärkning en flyttgodsbil. En flyttgodsbil får automatiskt dispens från nästan samtliga krav, förutom bl.a färgkrav på främre parkeringsljus, samt att hastighetsmätaren måste ha en km skala.

  2. Offline skriver:

    Du får väl helt enkelt starta import av dom Micke!
    Går ju att sälja nya Lada Niva, Dacia och en massa annat skräp från andra länder precis söder om sverige 😉

  3. Offline skriver:

    Dags å flytta då! 😀

  4. Offline skriver:

    Är det försent kräva ön tillbaka?
    Kan se mig fortsätta min ”karriär” i mitt utdöende yrke på denna ö,
    medarbetarna och nya firmabilen får väl duga 🙂

Kommentarer inaktiverade.