Onödigt vetande 33

För att det skall bli sökbart så kommer här en egen post angående Allegrons fyrkantiga ratt.
Frågan är kort och gott, vad angav British Leyland i försäljningsbroschyrerna för skäl till att man valt en fyrkantig ratt på Allegron när den introducerades 1973?

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

18 svar på Onödigt vetande 33

  1. Micke skriver:

    Enklare in- och urstigning?

    • swemoke skriver:

      Nej inget med in och urstigning att göra, meningen avslutas med ”Ökad säkerhet med andra ord” man vad kan det ha varit som gjorde en fyrkantig ratt säkrare än en rund 😉

  2. Offline skriver:

    Snabbare manövrar runt gathörn?

  3. Offline skriver:

    Its hip to be square?

  4. Offline skriver:

    För att ni inte ska lägga märke till huvöppningen sitter gömd i handskfacket har vi gjort ratten fyrkantig.

  5. Offline skriver:

    Ratten är gjord av lakrits, men det kommer ni inte notera.

    (Ryktas det var så på VAZ men har aldrig haft någon så kan ej bekräfta detta)

  6. Offline skriver:

    Fanns en sportratt tidigt 70-tal som var rektangulär!
    Hade passat bra i en Moke till dess mjuka runda linjer.

    • swemoke skriver:

      Ja där sa du något, kanske skulle försöka jaga tag på en fyrkantig Allegro ratt för en sådan har jag aldrig haft 😉

  7. Offline skriver:

    Och ökat säkerheten i en sån med 100% 😉

  8. Offline skriver:

    Det där måste vara vad som menas simulerat krocktest?!

  9. Offline skriver:

    Dags med ny t-shirt till sonen då: Det är jag som är Euro NCAP

  10. Offline skriver:

    Hur länge ska vi behöva leva i okunskap angående detta oerhört intressanta säkerhetstänk?!!!

Kommentarer inaktiverade.