Churchill Provapparat

Ja vad är då en Churchill Provapparat för något?

test_rig

Jo en testgig för SU bränslepumpar med verktygsnummer 18G9001 men varför den döptes till Churchill Provapparat har jag ingen aning om.

En komplett beskrivning av användande av denna fantastiska skapelse hittar ni HÄR

Här är även en lathund så man inte blir förvirrad när man läser pumpschemat 😉
12 tum = 1 fot
18 tum = 457mm
30 tum = 762mm
42 tum = 1067mm
1/4 tum = 6,3mm
5/16 = 8mm

Den kan inte varit lätt att jobba med i en mm värld 😉

På den tiden så räknade engelsmännen dessutom pengarna utifrån Guinea som var värd 21 shilling och 20 shilling motsvarade 1 pund och 12 pennies motsvarade 1 Shilling, man höll på med detta till 1971 så hur fan klara kassaapparaterna av detta 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

9 svar på Churchill Provapparat

  1. micke skriver:

    Oj, jag som nästan gissade på en apparat för att prova krig..
    Skål!

  2. Offline skriver:

    Jaså en sån!
    Varför det namnet på denna apparat?
    Enkelt! Churchill tyckte väl om att ta en liten sup,
    och det kan väl motsvara ett mätförsök?

    (Har lite instruktioner för Dellorto FZD förgasare och där finns
    en liknande apparat som verkar vara lika lätt att använda 🙂
    Dellorto FZD har samma bultdelning som Su Hs2 och H4 😉 )

  3. swemoke skriver:

    Perfekt då är det enkelt att ersätta Dellorton med en SU 😉

  4. Offline skriver:

    Då ska du få en fråga!
    Vilka bilmodeller hade Dellorto FZD orginalmonterade?

    Vilket land dom kom från och vilket märke borde du ha fattat innan du ens börjar googla 😉

    • swemoke skriver:

      Kan bara vara ett märke Fiat modell ingen aning men något litet och gammalt 😉
      Men utan att Googla så får det bli en 500 eller 600 men jag har egentligen ingen aning…..

  5. Offline skriver:

    Nejenejnej!!!!
    På denna sidan pratar vi väl bara engelskt eller deras ”arvingar”
    CKD kanske? Nä detta landet pressade nog egna karosser.

    Men en del ägare av Fiat 500 har monterat den som trimförgasare..

    • swemoke skriver:

      Kan det vara på en Italiensk koja? När en A-motor har aldrig fungerat med Italienska förgasare det bara brölar och bluddrar 😉

  6. Offline skriver:

    Minns faktiskt inte riktigt, kan ha varit på italienska varianten av ADO16 eller den extremt exklusiva versionen dom hade av Allegro!!! Väldigt få tillverkade.
    Men hette nåt annat där, kanske därför dom aldrig sålde så bra.

    Provapparaten till dessa förgasare var för att testa acc-pumpen, nåt man inte behövde göra på Su.

Kommentarer inaktiverade.