Skärpt kontroll av chassinummer

I det senaste numret av MCS klubbtidning 4/14 så kunde man läsa turerna omkring en besiktning som slutade med krav på ursprungskontroll genom Larmtjänst trots samma ägare de senaste 14 åren och med flertalet godkända besiktningar.

Detta väckte mitt intresse kunde detta ev. ställa till problem även för mig, speciellt med tanka på att det aldrig har varit närmare en besiktning av Moken än nu 😉

Min Moke saknar precis som alla andra kojor t.o.m. 68-årsmodell instansat chassinummer, dessa bilar har endast har en liten aluminiumplåt vid kylaren med chassinumret.

Att denna plåt enbart är skruvad dit med två små plåtskruvar gör ju inte det hela mycket bättre, men så skall det vara på på alla kojor upp till det magiska året 1968.

Vad är det då som gäller?
Samma som alltid men efter en motion i riksdagen om bilstölder och försäkringsbedrägeri så har besiktningsorganen uppmanats att skärpa kontrollen av bilens identitet.

Så vad säger då lagen vilken har funnits en längre tid min inte tillämpats fullt ut?

1: Fordonet skall identifieras före besiktning, uppgifterna som skall ligga till grund för identifieringen är chassinummer och registreringsnummer se 2§ nedan.

genomförande

2: Hur identifieringen skall gå till på de olika årsmodellerna
Bil och släpvagn av 1968 eller tidigare modell, ska ha identifieringsmärkning som är instansat i fordonet eller anbringat på skylt på fordonet.
Se 4§ nedan

chassinr

Det finns alltså inget krav på numret skall vara instansat i fordonet och inget krav på hur skylten skall vara fastsatt upp till och med 1968 års modell.

Om ni tittar på skillnaden så kom kravet på stansat chassinummer 1969 upp till 1970, 1971 så kom kravet på att det även skulle finnas en sekundärt identifieringsmärkning som ”inte utan svårighet kan bytas ut” utöver det instansade chassinumret. Inte utan svårigheter betyder popnitad chassiplåt vid kylaren.

Allt är solklart förutom just 69 och 70 års modell, de behöver endast ett chassinummer men det skall vara instansat, jag har aldrig sett ett instansat chassinummer i golvet på en 69:a däremot är plåten nitad så frågan är om man fick någon form av dispens och fick likställa den nitade plåten som instansning?

Eller så har jag bara inte varit tillräckligt uppmärksam när jag hade min 69:a men från 1971 så krävs det tveklöst ett primärt instansat nummer och ett sekundärt som inte utan svårighet kan bytas ut.

Om någon har en 69:a så maila gärna om ni har eller inte har ett stansat chassinummer i golvet på högersidan framför eller bakom tvärbalken till   moke (a) pudenitroz.se

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

4 svar på Skärpt kontroll av chassinummer

  1. Offline skriver:

    Ojojoj, debatterat detta mer än en gång hos bes.
    Bilprovningen vet för tusan inte ens var det sitter stämplat på en 96:a!
    Den jag har hade dom tvingat förre ägaren som importerat den att stansa in det i golvet trots att det redan finns stansat på annan plats.
    Komplett uppsättning av dessa dokument vore trevligt ha med sig när det snart är dags besiktiga 65:an. Tja, inte förrän Maj.

    Såg nämnda aluminiumplåt första gången i en 1275GT från -74, bredvid var det även stämplat i golvet.
    Även varit så i vanliga mini 1000 av samma årgång och nyare, dock inte noterat om det suttit så i äldre dvs 72-73.

    • swemoke skriver:

      Du kan få originaldokumenten som pdf på mail eller papper via snigelpost.
      Men du får bara de aktuella sidorna då det är ett utdrag ur ett gigantiskt dokument över besiktnings direktiven men Bilprovningen har tillgång till originalen så det räcker med dessa två sidor.

      Jag tror att det har varit så sen 71 då det står klart och tydligt att bilen måste ha även ett sekundärt chassinummer.
      Jag har också läst mins inte exakt var men i någon av dokumenten att chassinumret skall vara instansat på bilens högra sida.

  2. Offline skriver:

    Har för mig Volvo 140 har det stansat i högra dörrstolpen så det med höger kan säkert stämma.
    Dom tänkte väl det skulle vara lätt att hitta på en viss exportmarknad 😉

  3. swemoke skriver:

    Jo höger A-stolpe satt det nog på 140, påtal om Volvo och chassinummer min 142 från 1967 hade 001067 i chassinummer man byggde bara 1500 142 det första året och det är lätt att se om den är från 67 eller en massproducerad 68:a 😉

Kommentarer inaktiverade.