Bil nummer 1

Hittat en bild på min absolut första koja och bilden är tagen hösten 1982 precis efter att jag hämtat hem bilen. Det var en Mini 1000 MkII från 1968, det var kanske inte det allra bästa objektet men den var billig och det betydde mycket på den tiden 😉

Bilen genomgick aldrig någon regelrätt renovering, utan all rost lagades bromsar fixades hydrolastiken o.s.v. det övriga skulle fixas SEN!! För att använda moderna termer så renoverades bilen varsamt detta för att bibehålla bilens patina 😉 Så skriver man idag när tid, pengar eller ork inte räcker och visst låter det bättre än en snik/budget renovering.

Men bilen besiktigades och kördes under två år av min dåvarande flickvän (nuvarande fru) och hon blev riktigt förtjust i koja men gilla inte att det stänkte i ansiktet när man körde i snö eller vattenpölar 😉

Så koja nummer ett fick ett syskon i form av en Mini 1000 75:a och snacka om att byta upp sig, i denna kunden man till och med prata med passageraren över 50 km/h 😉

Vilket nummer i raden har då Moken? Jag är lite osäker för det rusa på med kojor när vi börja tävla för då fanns det en viss åtgång, men jag minns att jag samtidigt hade tvåsiffrigt med kojor så jag tror Moken är 15 eller möjligen nummer 16 i raden.

Men vad jag däremot är helt säker på är att Moken är det koje baserade fordon jag ägt överlägset längst 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.