Mini Mini Moke=Schmitt

Om man tycker att en vanlig Mini Moke är lite klumpig och svår att fickparkera med så kan kanske en Mini Mini Moke eller Schmitt 6CV passa bättre.

Schmitt 6CV är endast 201 cm en meter kortare än en äkta Moke som är 305cm, i ett normalt stort garage går det in två stycken efter varandra 😉

schmitt2   schmitt1

Jean-Claude Hrubon heter mannen bakom denna lilla skapelse, tanken var att det även skulle komma en förlängd 3-axlad version men intresset för denna förlängda version eller kanske mer troligen pengarna tog slut innan bilen blev verklighet.

Måste bara ta lite om modellbeteckningen 6CV vad står detta för, många franska bilar har ju haft detta i sina modellbeteckningar t.ex. Citroën 2CV men det har funnits betydligt fler varianter åtminstone upp till 10CV.

CV är ett mått på effekten men endast för ren skatteberäkning, CV står för Chevaux Vapeur och betyder ånghästkraft. Denna beräkningsnorm togs fram i början på 1900 talet när bilarna skulle börja beskattas och innan man kunde mäta effekten så därför skapades denna matematiska formel för beräkning av motoreffekten, från början bara var cylinderdiametern som multiplicerat med antalet cylindrar och delat med 2,5.

Men på 50 talet så justera man till formeln till att utgå från cylindervolymen och motorvarvtal istället för som tidigare enbart diameter och antalet cylindrar, denna beräkning använde man i Frankrike ända fram till i slutet på 90 talet.

I England hette motsvarande CV ånghästkrafter RAC horse-power men man sluta med detta trams redan 1947 men som sagt Fransmännen fortsatte ytterligare 50 år till så snacka om bakåtsträvare 😉

HÄR kan ni ladda ner en liten filmsnutt på en Schmitt in action 😉

Jag har även hittat en försäljningsbroschyr på en Schmitt, skall bara göra om den till pdf.

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

6 svar på Mini Mini Moke=Schmitt

  1. Offline skriver:

    Ja tar två!
    En i 50cc version då förstås 😉

  2. Offline skriver:

    Försökte bara briljera med kunskaperna om Hrubon-Schmitt..
    (Vem berätta för vem om dom? 😉 )

    Om 50cc versionen funnits att få som EU-moppe hade det säkert rullat några här i sverige, dina barn kanske hade haft chansen köra ”Moke” för en del år sen isåfall 🙂

    • swemoke skriver:

      Jo då jag minns att vi snacka om Jean-Claude Hrubon skapelser både i 1000 och 49cc versionerna men jag vet inte hur vi kom in på det 😉
      Men var EU moppen uppfunnen i början på 80 talet, eller hette den kanske EG moped 😉

  3. Offline skriver:

    Kan ha börjat diskutera det vid tillfället då antalet svenskregistrerade Cox/Jem/Marcos utreddes (om det nånsin blev helt utrett?) vilket sen ledde till maximumminiblogg där det mesta kojebaserat finns såsom RTV.

    • swemoke skriver:

      Jo så vad det nog och helt klara med Cox Jem blev vi nog inte 😉
      Maximummini är idén till detta inlägget och några till som kommer, jag beställde den nya boken från Maximummini i veckan så det blir troligen änu mer om udda minis.

Kommentarer inaktiverade.