När enkrets blev tvåkrets?

Får några månader sedan så diskuterades det på forumet på hundkoja.com när lagen om krav på tvåkrets bromssystem trädde i kraft.

Jag har om inte legat sömnlös så åtminstone försökt skingra frågetecknen omkring detta, personligen så var jag ganska säker på att lagen kom 1974 och gällde från modellåret 1975.

Anledningen till min trångsynthet var helt enkelt att den första koja jag haft med tvåkretssystem var just en 75:a och sen 25 år senare så blev det ett likhetstecken med tvåkretssystemet introduktion på hundkoja. Men med lite mer eftertanke så lät det sent och på forumet kom också rätt svar nämligen modellåret 1972.

Men hur låg det då till? Trots ganska omfattande googlande så var bilden fortfarande inte helt klart.

Så jag frågade en ”gammal” motorjournalist jag känner och som var med och aktiv när tvåkretssystem introducerades, nedan kan ni läsa hans svar i sin helhet.

Så här är det:

Redan på 50-talet dök Citroen D-serien (”Paddan”) och Jensen upp med axelvis, tvåkrets bromssystem.
På 60-talet kom Saab 96 med diagonalt och – det vet Du redan – Volvo med triangeldelat bromssystem. (1966 red anmärkning)

I Sverige infördes krav på två av varandra oberoende kretsar på 1972 års modell, vilket innebar att det i praktiken gällde från augusti 1971 (då man bytte årsmodell på den tiden)

När Sverige gick med i EU harmoniserades kraven på systemet och numera gäller att det skall finnas på årsmodell 1974 och framåt (enligt Transportstyrelsens föreskrifter 2013: 63 kapitel 12, § 26, första stycket)

Så 1974 var ju inte helt uppåt väggarna ändå 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.