Förgasaren på plats

Igår så var jag en tur ut i garaget eller rättarsagt två då jag fick in om och hämta lite energi i mellan.

Kan tyckas som en baggis att montera dit förgasaren två muttrar och gas och chokevajer sen är det klart och max en kvart, men nä inte när jag skall göra det då blir det som alltid betydligt mer omfattande 😉
Så jag tänkte dela med mig vad man bör tänka på och kolla också innan man monterar dit förgasaren.

Jag skulle ju byta ut locket på flottörhuset då locket på den nya förgasaren var för dubbelmontage, tanken var att bara flytta över själva flottören och nålventilen från det nya locket till det gamla och kolla flottörnivån men det visade sig att inte vara någon bra idé.

flottor3  flottor2

På den vänstra bilden ser man den gamla kontra det nya locket med respektive flottörer, korrekt flottörnivå är strax över 4mm och på den nya ligger nivån strax under 3mm och ser allmänt sned ut.

Tror ni då bara att det är att justera? Nää som synes på den högra bilden så finns det ingen justeringsmöjlighet på den nya utan det får bli som det blir, nu är jag inte dummare än att jag också inser att detta hade funkat utan problem men hela konstruktionen ser bara så jävla billig ut att den skall förpassas till skraldespanden.

Nästa steg blir att kolla nålen, då förgasaren är för dubbelmontage så är risken/chansen att det sitter rätt nål monterad lika med noll.

Korrekt nål för förgasare märkt AUC976 och original 850cc är EB, vad det satt för nål i den nya förgasaren gick inte att läsa trots förstoringsglas på näsan men att det var fel det syntes redan på längden.

nal

Den gamla original EB nålen på plats och korrekt justerad i den nya förgasarkolven, sen var det bara att montera på huset igen, tänk på att hålla kolven i det över läget när huset spänns på plats för att säkerställa att kolven och huset centreras korrekt och kan röra sig fritt och inte kärvar.

forgasare1

Monterat och klart med ny fin eluppvärmd bakelitdistans, BARA choke och gasvajer kvar.

Chokevajern var inga problem efter att jag tidigare bytt ut armen på förgasaren, MEN gasvajern gick inte att trycka in i hålet i torpeden, jag stoppa ner telefonen och tog en bild och när jag konstaterat att hylsan hade förenats med torpedplåten och inte gick att knacka ut inifrån så kände jag att jag behövde en paus 😉

gaswire1  gaswire2

Stärkt av ny energi så skred jag till verket, 5mm gängtapp för liten 6mm för stor men en 6mm förtapp gick fint sen var det bara att knacka på gängtappen inifrån det gick faktiskt lite lättare än vad jag trodde vilket inte händer så ofta 😉

monterat

Visst blev det vackert, bara soppaslangen kvar men bränsleröret är inte riktigt på plats så det får vänta till nästa år 😉

Ha nu ett riktigt Gott Nytt År så hörs vi igen 2014 och som ni alla vet så är det då det stora underverket skall ske, motorn skall startas och bilen provköras 22år efter påbörjad renovering funkar allt detta som det skall så väntar det STORA landet i väster 😉

Det här inlägget postades i Mini Relaterat, Renovering. Bokmärk permalänken.

3 svar på Förgasaren på plats

  1. Micke skriver:

    Bra jobbat. Gott slut på dig!

  2. Magnusson skriver:

    God Fortsättning (både här och där)

Kommentarer inaktiverade.