Tvärnit!

Handbromsspaken blästrad, lackad och på plats tidigare så hade jag monterat vajrarna så nu finns de fysiska förutsättningarna för en handbromssväng 😉

Handbroms
Onödigt vetande:
Upptäckte att handbromsspaken på en Moke inte är samma som på en vanlig koja, vad som skiljer syns inte så lätt för blotta ögat men om man som jag monterar en vanlig spak så upptäcker man att vajrarna inte kommer mitt i hålen i karossen då avståndet mellan vajrarna är olika.

Så därför blev det renovering av den gula och rostiga originalspaken istället.

En som är ganska hyfsad på det där med handbromssväng är Russ Swift.

Russ visa upp sina färdigheter på IMM 1989 där han parkerade och körde på två hjul och sen avslutades showen i bästa Italian Job still då han körde upp på en lastbil under gång.

Lite mer om bromsar så kan jag avslöja att jag även har fyllt på bromsvätska och börjat lufta när junior ändå var här, men det gick inget vidare och skall sanningen fram så blev det lite pinsamt för det läckte lite varstans men det är bara att bita i det sura äpplet, gör om gör rätt 🙁

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

2 svar på Tvärnit!

  1. Micke skriver:

    Vadå, läckte? Var det dåligt konade bromsrör eller hade du helt enkelt inte dragit åt tillräckligt hårt? Eller var det i cylindrarna det läckte?
    Kul med handbromsen, hade ingen aning om att det skiljer! PÅ den gröna så sitter det en vanlig kojaspak, men så har jag ju också gjort hålen i golvet själv…

    • swemoke skriver:

      Både och, glömt spänna röret mellan cylindrarna vänster fram sen läckte det från bromsslangen till det lilla röret bak på båda sidor och även vid hjulcylinder höger bak. Men rören var dragna men jag lossa dem och drog dem igen sen verka det tätt för pedalen sjunker inte och det ser torrt ut. Så konan stämmer nog inte riktigt hundra men då det är kopparrör så fixa det sig själv när man drog om dem.

Kommentarer inaktiverade.