Autoseum i Simrishamn

I helgen så var jag nere en runda i Simrishamn, har under flera år haft funderingar på att besöka motormuseet som flytta ner från Skokloster till Simrishamn 2008 men det har aldrig blivit av det ligger antagligen för nära 😉

Men i lördags så fick jag till slut tummarna ur  och tog mig dit, hade läst en del om museet skulle vara runt 140 bilar plus motorcyklar och med detta Sveriges största motormuseum så förväntningarna var självklart på topp.

DSCN6508

Vyn ovan kan man ju inte klaga på så det såg lovande ut, men tyvärr så stod bilarna i klungor med rep runt så man kunde inte komma speciellt när bilarna och det var näst intill omöjligt att fotografera en hel bil utan att få med repet.

Sen i och med att bilarna stod klungor så var museet faktiskt ganska snabbt avklarat lite mindre än två timmar så var även kaffet som ingick i entrén uppdrucket och vi var ute igen 🙁

DSCN6510    DSCN6517

Totalt tre kojor var där och två av dem ser ni ovan, den blå gula vill jag tro har med Pickos 50-årsdag att göra men inte säker, oavsett så ägs den av Bilsports Bilmuseum i Karlskrona och den var jävligt skabbig 😉

Nä helhetsintrycket förstördes av att bilarna inte stod luftigare så man kunde gå runt dem, så helhetskänslan blev tyvärr sämre än en tisdag i Lödde där ingår förvisso inte kaffe men å andra sidan så är det gratis entré och många fler att truta med 😉

Men jag fastna för en sak som var riktigt häftig, har inget med varken England eller bilar men jag har några andra böjelser än bara bilar vilket omfattar både luft och vatten så den får komma med på bloggen ändå.

Vad undrar ni kanske, ja nedan kan ni se min ena och den 5/11 får ni se ytterligare en böjelse och då handlar det om Engelska underverk och hög höjd 😉

DSCN6535   DSCN6538

Men vad är detta för något?
Just precis självklart är det en Isotta Fraschini (Typ184), 57 liters kompressormatad W18 som levererade runt 1500 hästar och detta tidigt 40-tal visst är det manligt 😉
På bilden till höger så ser ni de tre cylinderbankarna och alla 18 kolvarna delar vevaxel.

Vad får man om man stoppar ner tre sådana här motorer i en och samma farkost jo en torpedbåt typ T26 som användes av marinen i början på 40 talet och just T26 körs fortfarande av  Föreningen MTB-veteraner i över 50 knop i Stockholms skärgård som på den gamla goda tiden.

Det här inlägget postades i Mini Relaterat. Bokmärk permalänken.

2 svar på Autoseum i Simrishamn

  1. Micke skriver:

    Jag var på Skokloster några gånger innan det flyttade. Misstänker att de har bytt ut en del av bilarna för jag känner inte igen hundkojorna eller lotusen.
    Jag borde ta en semester i södra Sverige och kolla in bla detta museum med egna ögon.
    En motortorpedbåt vore ju något att ha liggande vid bryggan i sommarstugan!
    Om det vore djupare och en större sjö…. Och kanske en sjömack i närheten…
    🙂

    • swemoke skriver:

      Jo mycket bytts ut varje år, samtidigt så är många bilar privatägda.
      Man kan ställa dit sin bil där så får den stå ett år och visas upp för allmänheten sen får man hämta tillbaka den.
      Men det var synd att de buntat ihop bilarna men det är av utrymmes skäl och för att hålla folk på avstånd från bilarna, men det förtar upplevelsen lite.

Kommentarer inaktiverade.